Medlem
· Stockholm
· 32 innlegg
Heisann alle sammen,
Jeg har ikke lyst til å sette fliser på baderomsveggene mine, og vil bare ha dem MATT malt. Og kanskje litt sjattert mellom lys og mørk grå. Problemet er imidlertid at man må bruke blank maling for å få en godkjent fuktsperre på badet. Men så fikk jeg høre at man kan ferdigstille fuktsperren først og deretter sette opp hva man vil. Så tanken er da at jeg skal sette plater som kanskje er 1m brede og 2m høye langs alle veggene, og disse platene males deretter med matt maling. Jeg har snakket med malere og har fått klarsignal om at de kan ordne det slik at malingen deres tåler vann fra f.eks. dusjen.
MEN spørsmålet er da om noen vet et materiale disse platene kan lages i som ikke påvirkes av vannet? For eksempel vil en MDF-plater svelle av vannet, og maling fester ikke på våtromsplater. Så spørsmålet er da om noen vet om et materiale man kan male på som TÅLER vann? Nå til dags finnes det jo så utrolig mange materialer, og jeg tenkte kanskje at noen visste om noe?
Takk på forhånd!
Jeg har ikke lyst til å sette fliser på baderomsveggene mine, og vil bare ha dem MATT malt. Og kanskje litt sjattert mellom lys og mørk grå. Problemet er imidlertid at man må bruke blank maling for å få en godkjent fuktsperre på badet. Men så fikk jeg høre at man kan ferdigstille fuktsperren først og deretter sette opp hva man vil. Så tanken er da at jeg skal sette plater som kanskje er 1m brede og 2m høye langs alle veggene, og disse platene males deretter med matt maling. Jeg har snakket med malere og har fått klarsignal om at de kan ordne det slik at malingen deres tåler vann fra f.eks. dusjen.
MEN spørsmålet er da om noen vet et materiale disse platene kan lages i som ikke påvirkes av vannet? For eksempel vil en MDF-plater svelle av vannet, og maling fester ikke på våtromsplater. Så spørsmålet er da om noen vet om et materiale man kan male på som TÅLER vann? Nå til dags finnes det jo så utrolig mange materialer, og jeg tenkte kanskje at noen visste om noe?
Takk på forhånd!
Aquapanel indoor finnes som tåler vann og som man kan male på, dere kan lese mer her http://byggsystem.knaufdanogips.se/xpdf/aquapanel_indoor_rev2007.pdf og her står om alle produktene i deres system http://byggsystem.knaufdanogips.se/xpdf/assortment-aquapanel-indoor-2006.pdf
Jeg har nettopp malt et baderom med Alcro Tät. Og den er glatt, men ikke i det hele tatt så blank som jeg hadde trodd den skulle bli. Opplevelsen er at den er ganske matt.
En liten fundering. Malt tettsjikt har ikke i det hele tatt samme dampmotstand som for eksempel folien under flisene. Og jeg har forstått at det er ok siden vannet raskt renner av og overflaten kan tørke opp. Spørsmålet er hvordan det blir hvis du setter plater over og fukt kommer imellom. Hvis du tar Aquapanel så er vel den et tettsjikt i seg selv. Altså får du to tettsjikt og imellom dem kan det kanskje oppstå fukt. Men anaitis er kanskje noe på sporet!?
En liten fundering. Malt tettsjikt har ikke i det hele tatt samme dampmotstand som for eksempel folien under flisene. Og jeg har forstått at det er ok siden vannet raskt renner av og overflaten kan tørke opp. Spørsmålet er hvordan det blir hvis du setter plater over og fukt kommer imellom. Hvis du tar Aquapanel så er vel den et tettsjikt i seg selv. Altså får du to tettsjikt og imellom dem kan det kanskje oppstå fukt. Men anaitis er kanskje noe på sporet!?
Medlem
· Stockholm
· 32 innlegg
Cederbusch: Jeg er ikke så bra på akkurat byggetekniske deler, men leste ditt innlegg og hva tror du om å bygge tettlaget med fliser da? Man bygger altså opp et tettlag med billigste hvite fliser man kan finne og deretter utenpå flisene så fester man så disse malte platene, f.eks. Marinplater eller Aquapanel som nevnt ovenfor. Da burde det vel ikke være noe problem at fukt havner mellom platene og flisene uansett? For flisene skaper jo et perfekt tettlag som er helt vanntett og platen tar jo ikke skade av fukten bak. Eller hva tror du? Er dette en dårlig idé? Fikk dette forslaget fra mine håndverkere, men alltid bra med en annen mening fra noen utenforstående da man ikke alltid kan stole på sine håndverkere dessverre.
Takk på forhånd!
Takk på forhånd!
Medlem
· västra götaland
· 212 innlegg
Bare fliser er ingen tette membran. (fugene er jo ikke tette)
Aquapanel er neppe en tette membran i seg selv (har forsåvidt ikke sett platen, men noen andre kan kanskje bekrefte).
Aquapanel er neppe en tette membran i seg selv (har forsåvidt ikke sett platen, men noen andre kan kanskje bekrefte).
Medlem
· Stockholm
· 32 innlegg
Jeg uttrykte meg dårlig. Jeg mente altså at man skulle bygge et komplett vanntett lag med fliser. Med andre ord, akkurat som om man hadde valgt å bruke fliser på badet sitt. Og så, oppå flisene, setter man platene/panelene.
Hva jeg mener, Emilstjernlof, er at det kanskje ikke er den beste løsningen å ha to typer tettesjikt etter hverandre, uansett tettesjikt. Får du inn fukt der den ingen steder å ta veien.
Klikk her for å svare