Hei, har et spørsmål angående noe jeg ikke har drevet med før. Skal prøve å reparere en gammel puss i et lager som har gått i stykker og sprukket flere steder. Har sparklet mindre hull tidligere men har aldri jobbet med en så stor overflate som dette..
Jeg lurer først og fremst på om noen kan identifisere hva slags vegg det er basert på mine bilder samt hvilken mørtel som er best/raskest å bruke for å reparere veggene?
Tusen takk på forhånd!
Jeg lurer først og fremst på om noen kan identifisere hva slags vegg det er basert på mine bilder samt hvilken mørtel som er best/raskest å bruke for å reparere veggene?
Tusen takk på forhånd!
Sist redigert:
Er sprekkene en form for setninger i huset og du sparkler så vil de sikkert komme igjen. Rens ut de små litt, så sandspakkel; de store rens ut løst og deretter ifølge nedenfor. Vanlig sandspakkel og bland i litt sement (fyller ut bra) da brenner det uten å synke. Du skal ikke fylle fullt (jevnt med vegg) men la overflaten ligge litt under ferdig vegg, blir hardt, nesten umulig å slipe. Deretter sandspakkel og slip. Fukt gjerne litt føre, så sitter det bedre.
Okei toppen, takk så mye for tipset! La opp et til bilde med den største skaden. Verdt å merke er at 2 av totalt 4 vegger i boden er bærende. Disse har klart deg ganske så bra. De 2 andre er de med mest skade.L Liteavvarje skrev:
Selv på det siste bildet kan det være mulig å bruke sparkel og sement til, sementen gjør at det ikke synker og tørker over natten, ellers hvis man legger et tykt lag med sparkel, så vil det kanskje ikke tørke på flere uker og synker dypt Er du fortsatt der? Bland ikke mer enn du trenger for øyeblikket, for mye - over natten bare å kaste.
Beste svar
ikke bruk sandspakkel. gipssparkel eller gipsmørtel og deretter fog i mindre sprekker. dog vil visse sprekker komme tilbakeJoakimhew skrev:
https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/209/209833-801ee3a392d50a7a805b8f91931dc916.jpg
dette rør bør festes, gjerne bygges inn på noen måte (så at ingenting henges på elrøret
dette rør bør festes, gjerne bygges inn på noen måte (så at ingenting henges på elrøret
Gipsbruk er det jeg selv har sett litt på også, vurderer kanskje å slå ned de 2 veggene som er dårligst og sette opp gipsplater i stedet. Kanskje er det en god idé? (Se bild)SBH skrev:
Angående elrøret. Det er noe jeg også har tenkt på, dette er en borettslagsleilighet så jeg er litt usikker på hva jeg har lov til å gjøre der. Tusen takk!
Sist redigert:
det kommer jo fortsette å bevege seg. kan bli så at gips sprekker i det lange løp.Joakimhew skrev:
er jo et lager dog.
Ok, takk så mye! Skal jeg ikke slå ned den eksisterende pussen? Eller misforstod jeg når du sa "legg på for tykkelsen til gipsen" hahaSBH skrev:
Okei, takk igjen SBH! Angående elrøret. Har aldri jobbet med et elrør i metall før, vet du muligens hvordan disse pleier å se ut lenger ned i veggen? Kan bli vanskelig å skjule det på egen hånd.SBH skrev:
nei, ingen gjetning. kan se ut akkurat som hva som helst.Joakimhew skrev:
skjøtes med metallhylse, bokser er i metall.
Klikk her for å svare





