Hei, har et spørsmål angående noe jeg ikke har drevet med før. Skal prøve å reparere en gammel puss i et lager som har gått i stykker og sprukket flere steder. Har sparklet mindre hull tidligere men har aldri jobbet med en så stor overflate som dette..
Jeg lurer først og fremst på om noen kan identifisere hva slags vegg det er basert på mine bilder samt hvilken mørtel som er best/raskest å bruke for å reparere veggene?

Tusen takk på forhånd!
 
  • Veggen viser et stort hull med synlige rør i en ødelagt puss. Rørene er delvis synlige, og pussen er sprukket rundt området.
  • Sprukket vegg i et lagerrom med synlige skader og sprekker i pussen. Gammel murpuss trenger reparasjon og spør om beste metode for å fikse.
  • Sprukket vegg i et hjørne av et rom, med synlige sprekker og skade i pussen nær taket. En ledning følger takets linje.
  • Sprukket murvegg i et lagerrom, viser sprekker og skader i den gamle pussen. Veggen er i behov av reparasjon og valg av riktig mørtel diskuteres.
  • Veggen med sprukket puss og synlig treverk i et gammelt bygg.
Sist redigert:
L
Er sprekkene en form for setninger i huset og du sparkler så vil de sikkert komme igjen. Rens ut de små litt, så sandspakkel; de store rens ut løst og deretter ifølge nedenfor. Vanlig sandspakkel og bland i litt sement (fyller ut bra) da brenner det uten å synke. Du skal ikke fylle fullt (jevnt med vegg) men la overflaten ligge litt under ferdig vegg, blir hardt, nesten umulig å slipe. Deretter sandspakkel og slip. Fukt gjerne litt føre, så sitter det bedre.
 
  • Liker
Joakimhew
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Vanlig sandmaling og bland i litt sement (fyller ut bra) da brenner det uten å synke, du skal ikke fylle helt (jevn med veggen) men la overflaten ligge litt under ferdig vegg, blir hardt vanskelig å slipe, deretter sandmaling og slipe, fukt gjerne litt først så fester det bedre
Okei toppen, takk så mye for tipset! La opp et til bilde med den største skaden. Verdt å merke er at 2 av totalt 4 vegger i boden er bærende. Disse har klart deg ganske så bra. De 2 andre er de med mest skade.
 
L
Selv på det siste bildet kan det være mulig å bruke sparkel og sement til, sementen gjør at det ikke synker og tørker over natten, ellers hvis man legger et tykt lag med sparkel, så vil det kanskje ikke tørke på flere uker og synker dypt Er du fortsatt der? Bland ikke mer enn du trenger for øyeblikket, for mye - over natten bare å kaste.
 

Beste svar

S
Joakimhew Joakimhew skrev:
Okei toppen, takk så mye for tipset! La opp et til bilde med den største skaden. Verdt å merke er at 2 av totalt 4 vegger i boden er bærende. Disse har klart seg ganske så bra. De 2 andre er de med mest skade.
ikke bruk sandspakkel. gipssparkel eller gipsmørtel og deretter fog i mindre sprekker. dog vil visse sprekker komme tilbake
 
  • Liker
Joakimhew
  • Laddar…
SBH skrev:
ikke bruk sandsparkel. gipssparkel eller gipsbruk og deretter fugemasse i mindre sprekker. dog vil visse sprekker komme tilbake
Gipsbruk er det jeg selv har sett litt på også, vurderer kanskje å slå ned de 2 veggene som er dårligst og sette opp gipsplater i stedet. Kanskje er det en god idé? (Se bild)

Angående elrøret. Det er noe jeg også har tenkt på, dette er en borettslagsleilighet så jeg er litt usikker på hva jeg har lov til å gjøre der. Tusen takk!
 
  • Veggåpning med eksponert trestamme og gips, muligvis i en bolig, med skadet overflate vurdert for renovering.
Sist redigert:
S
Joakimhew Joakimhew skrev:
Gipsbruk er det som jeg selv har sett litt på også, vurderer kanskje å slå ned de 2 veggene som er dårligst og sette opp gipsplater i stedet. Kanskje er en god idé? (Se bild) Tusen takk!
det kommer jo fortsette å bevege seg. kan bli så at gips sprekker i det lange løp.
er jo et lager dog.
 
  • Liker
Joakimhew
  • Laddar…
SBH skrev:
det kommer ju fortsätta att röra sig. kan bli så att gips spricker i långa loppet.
er jo et förråd dog.
Ber om unnskyldning for mitt dårlige ordvalg haha. Er ikke et förråd, men en liten walk-in i en leilighet!
 
S
Joakimhew Joakimhew skrev:
Ber om ursäkt för mitt dårlige ordvalg haha. Er ikke et lagerrom men et lite walk-in i en leilighet!
jeg tror på gips. dog ikke tynn renoveringsgips
 
  • Liker
Joakimhew
  • Laddar…
S
SBH skrev:
jeg tror på gips. men ikke tynn renoveringsgips
sats på lange gipsskruer. mål pussens tykkelse. og legg til for gipstykkelsen. samt at skruen skal inn i treverket.
du har horisontal "glespanel" (noen skruer vil bomme på treverket da det er en spalte) å sette skruen i.
 
SBH skrev:
satse på lange gipsskruer. mål pussen sin tykkelse. og legg på for tykkelsen til gipsen. samt at skruen skal inn i treverket.
du har horisontal "glespanel" (noen skruer vil bomme på treverket siden det er en glippe) å sette skruene i.
Ok, takk så mye! Skal jeg ikke slå ned den eksisterende pussen? Eller misforstod jeg når du sa "legg på for tykkelsen til gipsen" haha
 
S
Joakimhew Joakimhew skrev:
Okei, takk så mye! Skal jeg ikke banke ned den eksisterende pussen?
du må ikke. dog får du gips der pussen har vært. og mister ikke noen overflate. noen vegg kan være murt
 
SBH skrev:
du må ikke. dog får du gips der pusset har vært. og mister ikke noen overflate. noen vegg kan være murt
Okei, takk igjen SBH! Angående elrøret. Har aldri jobbet med et elrør i metall før, vet du muligens hvordan disse pleier å se ut lenger ned i veggen? Kan bli vanskelig å skjule det på egen hånd.
 
S
Joakimhew Joakimhew skrev:
Okej, takk igjen SBH! Angående elrøret. Har aldri jobbet med et elrør i metall før, vet du muligens hvordan disse pleier å se ut lenger ned i veggen? Kan bli vanskelig å skjule det på egen hånd.
nei, ingen gjetning. kan se ut akkurat som hva som helst.
skjøtes med metallhylse, bokser er i metall.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.