Bor i et rekkehus der naboens kjøkken ligger vegg i vegg med vårt eget. Vårt kjøkken står overfor en lett renovering i nær fremtid. Nytt flis, benkeplate, frisk opp skapdører etc. Tenkte i forbindelse med dette å forsøke å redusere lyden fra naboens kjøkken, først og fremst høylytt prat og skapdører som smeller.
Noen som kan anbefale metode eller materiale for dette? Eventuelt kanskje finnes det en plate man kan feste mot veggen, som også kan dekkes med fliser?
Takk for alle tips!
Noen som kan anbefale metode eller materiale for dette? Eventuelt kanskje finnes det en plate man kan feste mot veggen, som også kan dekkes med fliser?
Takk for alle tips!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei og velkommen til Byggahus forum!
En diskusjon om mulige isoleringsmetoder blir mye bedre om du kan beskrive hvordan veggen mellom kjøkkenene er utført i dag. Materiale og tykkelser.
En diskusjon om mulige isoleringsmetoder blir mye bedre om du kan beskrive hvordan veggen mellom kjøkkenene er utført i dag. Materiale og tykkelser.
Tusen takk!
Oi, har knapt noen anelse om material. Det er fliser over hele veggen i dag, mer enn det vet jeg ikke. Banker man i veggen føles den ikke solid. Min gjetning er at det er ganske tynne vegger med et hulrom mellom der vannledninger og annet går.
Oi, har knapt noen anelse om material. Det er fliser over hele veggen i dag, mer enn det vet jeg ikke. Banker man i veggen føles den ikke solid. Min gjetning er at det er ganske tynne vegger med et hulrom mellom der vannledninger og annet går.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 757 innlegg
Jeg skulle tro at man trenger en litt mer omfattende renovering for å kunne få til en god løsning, jeg hadde nemlig ønsket å sette opp en ny innervegg mot naboen.
Takk for svaret, det har du sikkert rett i. Jeg har dog ingen ambisjoner om å gjøre det helt lydløst, men heller få til en liten forbedring med små midler.13th Marine skrev:
Har dere tanker rundt dette? Sammen med gipsplate f.eks. https://www.gyproc.se/sites/gypsum..../Produktdatablad_SE/PRI_AkustikMembran_SE.pdf
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 757 innlegg
Jeg tror dessverre at det ikke vil gi noen markant forbedring siden du ikke har tenkt å bytte ut skapstammer med mer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Beskriv hva slags hus det er, når det er bygget, antall leiligheter mm. Det gir en god veiledning. Det høres ikke ut som et moderne flerbolighus.
Helt korrekt, det er et rekkehus i funkis-stil bygget 1945. Uklart materiale, kunne være både tegl og noen form for betong eller lettbetong?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med største sannsynlighet tegl. Leilighetsskiljende vegger i betong begynte ikke å forekomme før på 1960-tallet. Antakelig finnes det utsparinger i teglverket som gjør at lyden kommer fram. Jeg kan tenke meg to metoder. 1) Lokalisere utsparingene der lyden er sterkest og isolere disse. Kan dog være besværlig siden halvparten finnes hos naboen. 2) En oppforet konstruksjon på deres kjøkken som plassholder for isolering mot veggen. Så tungt materiale som mulig, ikke glassull. 45 mm tykkelse tror jeg er rimelig med hensyn til effekt og tilgjengelig plass. Alternativt mure med lettbetong eller leca.
Klikk her for å svare