Y
Jeg har åpnet 3 vegger - i midten av dem...

På de veggene sitter det 9,8mm masonite...

Men det er et elendighet å få tak i slike plater.

Hva skiller seg materialmessig mellom masonite og mdf? Finnes det ulemper med mdf?

For sannheten er vel at jeg har både tapeter og sparkel på gamle platene så en 10mm mdf hadde sikkert smeltet sammen ganske så godt...

Synes mdf virker å være noe ala-budsjett materiale som ikke tåler noe som helst.. masonite virker litt mer grovt og robust...

(gips er ikke et alternativ)

OSB plater?

Y
OSB er jo 11mm og da begynner det å bygge ut for mye sammenlignet med de eksisterende platene som sitter igjen.

-nå så jeg riktignok at det gikk å bestille 10mm og ifølge noen sider var mdf best for møbler og osb for vegger gulv osv... så ja..

men om man sammenligner OSB og masonitt da, hva skiller disse to?

Sist redigert:
Jeg tenkte mest at OSB burde bli billigst. Nå virker det ikke som det er noen større flater så det kanskje spiller mindre rolle. Men du har jo rett i at den er noe tykkere. Kryssfiner finnes vel i 10mm tykkelse også så det kunne blitt riktig bra. Jeg ser ingen ulemper med kryssfiner foran masonitt i dette tilfellet, burde tvert imot være bedre med kryssfiner. Kryssfiner holder nok skruer bedre og er hyggeligere å håndtere (synes jeg). Kryssfiner må også være både bedre og betydelig billigere enn MDF til dette.

Jeg har forresten kanskje ikke oppfattet hva du skal gjøre helt. Jeg forstod det som om du har tatt opp hull som deretter skal tettes igjen. Er det riktig?

Er det ikke et alternativ å rive ned det ytterste laget på hele veggen fra hjørne til hjørne? I så fall kan du sette opp kryssfiner eller OSB hele veien. Altså gjøre om, gjøre det pent når du uansett holder på. Alternativt bare sette nytt utenpå det gamle. I hvilket fall spiller jo da ikke tykkelsen på de nye platene lenger noen rolle.

Y
Har brutt bort enkelte plater på visse vegger. For å montere et vindu, eller stikkontakt og sjekke eventuell fuktskade. Så skal jeg bare sette inn noe som har samme tykkelse som den masoniten som er igjen.
- Dette i flere rom.

Det ville bli ganske omfattende å bytte ut alt. Prisen i seg selv har ingen betydning, da er det viktigere at jeg får bedre materiale.

Når jeg leste, så fant jeg at det finnes forskjellige type plywood, hvilke betraktes som dårligere og bedre?

---------

Egenskaper som håndtering av varme, og lydisolerende egenskaper osv er viktige. Masoniten har jeg stor tro på, derav frykten for å ta snarveier og grunnen til at jeg spør dere om forskjellene.

Fordelen med OSB eller kryssfiner er at du ikke trenger å plugge når du skal henge noe på veggen.
Skal du ha et lag med gips utenpå alt?

Hva er det du setter pris på med masoniten?
Masonit er vel ikke noe kioskvelter som veggmateriale i nye bygg i dag, derimot OSB, plywood eller spon under gipsen.

Spon finnes vel i 10mm også?
MDF gir vel en relativt hard overflate men brukes vel aldri som veggmateriale, men mer i møbler, kjøkkensnekkerier og lignende.

Y
Nei, jeg kommer ikke til å legge gips. Gips får duge som himling og visse innervegger.

Saget i både masonit og mds før, og masonitens grove struktur føles jo mer solid, tryggere. Men samtidig mer luftig, innbiller jeg meg, noe jeg vil tro kan påvirke håndteringen av lyd bedre enn et superkompakt materiale - superkompakt da kan jeg jo like gjerne hatt gips vil jeg jo tenke...

Vanlig sponplate føles jo litt smått useriøst, har en innervegg som består av dette som jeg er skeptisk til.

Plywood hørtes jo interessant ut i seg selv, sett bygge-bilder der de synes å bruke dette. Men okei, det er superhardt og fliser ikke, men hvordan håndterer det lyd mon tro?

Y
Bytte av gipsplate mot kryssfiner i innervegg
Bytter man ut det indre laget på en side av veggen ved to lag gipskledning, kan man regne med marginale forringelser av lydreduksjonen, cirka 1 dB. Bytter man ut det indre laget på begge sider av veggen ved to lag gipskledning, bør man regne med noe større forringelser av lydreduksjonen, cirka 3 dB. Dette er bransjemessige anbefalinger. (Vi har ikke utført noen laboratoriemålinger med vårt DanoiQ-system for å verifisere dette. Neste målerunde vil omfatte slike prøvinger for å undersøke om vi mot formodning skulle få noen avvik fra ovennevnte tall.)
Således bør man ved konstruksjoner med kryssfiner på begge sider av konstruksjonen forbedre veggens lydisoleringskvaliteter. Eksempelvis innebærer dette at veggtypen QE 95/95 202 M45 dvs. med 45 mm mineralull bør fylles ut med en 95 mm isolasjon. Dette innebærer at laboratorieverdien heves fra 54 til 57 dB dvs. 3 dB, noe som tilsvarer den forventede senkningen av lydisoleringen i veggen når man bytter ut en gipsplate mot kryssfiner på begge sider av veggen. Da beholdes samme sikkerhetsmargin for den praktiske verdien.
(En generell kommentar er at det ikke er så vanskelig å feste ting i en gipsvegg som mange tror og at det å sette kryssfiner på alle flater for fremtidige eventualiteter virker litt både unødvendig og dyrt.)
Aha, der fikk jeg for det. Forringelse om man bruker kryssfiner istedenfor gips.. Men jeg vil fortsatt tro på min teori om at materialer demper forskjellige slags lyd og at å bruke gips på ene siden og huntonitt på andre siden - med latexfuger samt isolasjon - bør gi en bredere kapasitet mot lyd..

liker jo ikke at kryssfiner også er et lettere materiale... tyngde hindrer vibrasjoner..

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.