1.940 lest ·
10 svar
2k lest
10 svar
Maskingjenge i tretak/regl? For hengestol.
Renoveringsnybegynner
· 40 innlegg
Finnes det noen type gjenge/skruvemuff man kan dra inn i takbjelkene som har maskinskruegjenger som M8, M10 innvendig og som tåler en hengestol med ca 60 kg last? Tenkte det kunne være pent å kunne fjerne krokene enkelt og ha noe deksel i hullene hvis stolen ikke skal brukes mer.
Renoveringsnybegynner
· 40 innlegg
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 281 innlegg
Ville aldri sette en maskinskrue i en takregel og forvente at den skulle holde for 60 kg; for dårlig gjengetype som ikke biter i treverket. Maskinskrue har fine gjenger og er tett. Tvilende til at en såkalt rampamuffe holder, den er for kort til å gripe i treet. Det går med en trappetskrok som nevnt i # 2 og en liten plastpropp i hullet når kroken fjernes.
Edit. Den som vises i # 4 gir 3 hull i taket, vanskelig å få pent ved fjerning.
Edit. Den som vises i # 4 gir 3 hull i taket, vanskelig å få pent ved fjerning.
Hvilke retninger kan du nå takbjelkene fra?
Hvis du kan nå dem ovenfra, kan du sette inn en islagsmutter, eller en festebrikke som vist i #4, ovenfra. Da har du hele bjelken som holder imot, ikke bare litt gjenger.
Hvis du kan nå dem fra siden, kan du felle inn en firkantsmutter med en større firkantbrikke fra siden (i overkant av bjelken).
Jeg tror fortsatt at svaret du fikk fra findus42 er lettest og blir penest når du fjerner den.
Hvis du kan nå dem ovenfra, kan du sette inn en islagsmutter, eller en festebrikke som vist i #4, ovenfra. Da har du hele bjelken som holder imot, ikke bare litt gjenger.
Hvis du kan nå dem fra siden, kan du felle inn en firkantsmutter med en større firkantbrikke fra siden (i overkant av bjelken).
Jeg tror fortsatt at svaret du fikk fra findus42 er lettest og blir penest når du fjerner den.
Ja, kanskje, men de må langt inn i en regel for å ikke dra så treet fliser seg. Ellers går det med gjennomgående gjenget stang 8 mm med skive og mutter på oversiden. Klart, finnes det gulv i neste etasje så er det ikke bra det heller.Höghus skrev:
Om maskingjenge er et krav er det bare å bore så dypt man kan og fylle opp hullet med rampamuffer. Litt justering for å få gjengens stigning til å stemme mellom skjøtene trengs nok.J jonaserik skrev:
Ikke noe jeg selv hadde gjort, men ikke umulig.
/Höghus
Klikk her for å svare