Ifølge min ydmyke mening (og erfaring) er den der kattvindveggen bærende, det ser helt klart slik ut. Jeg bor selv i hus med mansardtak.

• Liker
fribygg og 2 andre
  • Laddar…
Ok, jeg forstår.
Blir litt fundersam da det ikke ser ut til å være spenning i tømmeret og det ligger ikke tett mot hammarbandet.

Nå er jeg sykt dryg her, men mtp at du kaller den stående 3-tomsplanken for "timmer" og dessuten nevner "hammarband" i forbindelse med en innervegg, får det meg til å tro at det er en viss språkforbistring her.
Om du tviler på det jeg skriver om kattvindveggens bærende funksjon, er det best at du kontakter en snekker i bekjentskapskretsen, som kan komme og se på stedet og gjøre en vurdering.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Topptur Topptur skrev:
Okei mister. En innervegg kan vel fortsatt ha en svill og et hammerbånd? Hvordan ville du benevne de?
Jeg pleier ikke å tituleres mister :D.
"Veggband" synes jeg høres bedre ut.

BirgitS
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du tviler på det jeg skriver om kattvindsväggarnas bærende funksjon, er det best at du kontakter en snekker i bekjentskapskretsen, som får komme og se på stedet og gjøre en vurdering.
Jeg anbefaler en byggekonstruktør som virkelig er utdannet i holdfasthet og lignende.

Ja, det får nok bli så, to snekkere har ikke kunnet konstatere, den ene trodde ikke den var bærende, den andre trodde den var det.

Topptur Topptur skrev:
Ja de får nok bli så, to snekkere har ikke kunnet konstatere det, den ene trodde ikke den var bærende den andre trodde den var det.
Kom du fram til noe vettig? Type dimensjon på avvekslingsbjelke? Sitter selv i samme situasjon og skal åpne mot kattvind

Johneyoo Johneyoo skrev:
Kom du fram til noe fornuftig? Typ dimensjon på avvekslingsbalk? Sitter selv i samme situasjon og skal åpne mot knevegg.
Hei, beklager sent svar. Jeg stivet opp med en 90x90 stolpe på hver side.

BirgitS
Johneyoo Johneyoo skrev:
Kom du frem til noe vettig? Typ dimensjon på avvekslingsbjelke? Sitter selv i samme situasjon og skal åpne mot knevegg
Hvilke dimensjoner som trengs for å avveksle en takstol avhenger av veldig mye som snøsone, takvinkel, takvekt, nåværende dimensjoner etc. så man kan jo ikke gjøre som noen andre har gjort uten å vite at alt sånt er likt.

Foreslår at du begynner med å forstå hvordan en takstol ser ut og fungerer: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
"Et problem man ofte møter på i forumet på Byggahus.se er at man vil flytte støttebena sidelengs (for å lage større eller mindre knevegger) eller fjerne dem helt og holdent. Det enkle svaret er at dette i de fleste tilfeller krever en forsterkning av høybena/overrammen. En fullt mulig tiltak med som regel omfattende konsekvenser, ettersom store deler av vindtaket må rives."
Arbeidet krever en godt innsatt byggekonstruktør og oftest en godkjent byggemelding.

• Liker
Joak
  • Laddar…
BirgitS
Topptur Topptur skrev:
Hei, beklager sent svar. Jeg stempler opp med en 90x90 stolpe på hver side.
Skal jeg tolke det som at du nå har takstoler som mangler støtteben og som heller ikke har blitt forsterket for å klare det?

BirgitS BirgitS skrev:
Skal jeg tolke det som at du nå har takstoler som mangler støtteben og som heller ikke har blitt forsterket for å håndtere det?
Du kan være rolig. Har hatt en konstruktør på plass

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.