Jeg skal slå ut veggen mot kattvinden for å få mer plass, men er litt usikker på om veggen kan være bærende. Jeg legger ved noen bilder så kanskje dere kan hjelpe meg på veien.
takk på forhånd//Felix
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 633 innlegg
Ifølge min ydmyke mening (og erfaring) er den der kattvindveggen bærende, det ser helt klart slik ut. Jeg bor selv i hus med mansardtak.
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 633 innlegg
Nå er jeg sykt dryg her, men mtp at du kaller den stående 3-tomsplanken for "timmer" og dessuten nevner "hammarband" i forbindelse med en innervegg, får det meg til å tro at det er en viss språkforbistring her.
Om du tviler på det jeg skriver om kattvindveggens bærende funksjon, er det best at du kontakter en snekker i bekjentskapskretsen, som kan komme og se på stedet og gjøre en vurdering.
Om du tviler på det jeg skriver om kattvindveggens bærende funksjon, er det best at du kontakter en snekker i bekjentskapskretsen, som kan komme og se på stedet og gjøre en vurdering.
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 633 innlegg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.091 innlegg
Jeg anbefaler en byggekonstruktør som virkelig er utdannet i holdfasthet og lignende.SågspånPappspikEternit skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.091 innlegg
Hvilke dimensjoner som trengs for å avveksle en takstol avhenger av veldig mye som snøsone, takvinkel, takvekt, nåværende dimensjoner etc. så man kan jo ikke gjøre som noen andre har gjort uten å vite at alt sånt er likt.Johneyoo skrev:
Foreslår at du begynner med å forstå hvordan en takstol ser ut og fungerer: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
"Et problem man ofte møter på i forumet på Byggahus.se er at man vil flytte støttebena sidelengs (for å lage større eller mindre knevegger) eller fjerne dem helt og holdent. Det enkle svaret er at dette i de fleste tilfeller krever en forsterkning av høybena/overrammen. En fullt mulig tiltak med som regel omfattende konsekvenser, ettersom store deler av vindtaket må rives."
Arbeidet krever en godt innsatt byggekonstruktør og oftest en godkjent byggemelding.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.091 innlegg
Klikk her for å svare