Holder på å renovere opp et gammelt hus som ble bygget i 1940. Etter en del tenking kom vi fram til å fjerne en innervegg mellom 2 rom på loftet. Spørsmålet er nå om dette lar seg gjøre.
Takstolene er det som kalles mansardtakstol/brutt takstol. Så vidt jeg har forstått skal disse stolene stort sett være selvbærende, har jeg forstått feil?
Veggen vi planlegger å fjerne er laget av stående kraftig tømmer, gjetter på ca 100mm tykkelse og ligger 90° vinklet mot takstolene. Vi har tenkt oss at det blir et hull på ca 2400mm. Så døren til høyre på bildet fjernes, og deretter alle "stokkene" frem til de 2 siste til venstre. Det blir altså ikke slik at vi river hele veggen, men bare lager en større åpning.
Tror dere dette lar seg gjøre uten forsterkning? Skal også legge til at resten av husets inner- og yttervegger består av samme type tømmerstokker, så ganske så solid bygget.
Hviler takstolene direkte på veggen eller er det takplank mellom? Går takplanken mellom veggen og takstolen så er den mest trolig ikke bærende. Jeg ville nok tatt en konstruktør dit for å se på det uansett. Dessuten kreves det byggesøknad hvis man skal endre på bærende deler.
Takstolene eller rettere sagt hanebjelken i takstolene hviler på den langsgående liggende bjelken i overkant av bildet. Takbordene fortsetter ikke til det andre rommet.
Vegggen som vi planlegger å ta bort, er laget av stående kraftig tømmer, gjetter på ca 100mm tykkelse og ligger 90° vinklet mot takstolene.
Takstolene eller rettere sagt hanebjelken i takstolene hviler på den langsgående liggende bjelken i overkant av bildet. Takbordene fortsetter ikke til det andre rommet.
Rett mye som antyder at dette kan være en såkalt hjertvegg og at det i så fall kreves noen form for avveksling, f.eks. en bjelke under eller flere strevere i takstolen om veggen skal bort.
Takk for raskt svar! Det får nok bli så at vi lar veggen være intakt og kanskje utvider døråpningen 10-20 cm samt øker høyden så jeg slipper å dunke hodet i karmen jevnt og stadig.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.