Hei,
Jeg har begitt meg ut på å bygge en enkel husseng til datteren min og har nesten tommelen midt i hånden når det gjelder snekring, men jeg prøver å lære meg så godt jeg kan. Måleteknikk er derimot ikke min sterke side ...
Se bilde. Innermålet for denne sengen er 90x200cm. Kortsidene har jeg satt ribbene 9cm fra kanten til første og siste ribbe og deretter 12cm CC mellom øvrige ribber, noe som ser ut til å fungere med totalt 7 ribber. Ribbene er 27mm i diameter. Men hvordan skal jeg tenke på langsiden? Jeg vil at det skal være ca. 12cm (gi eller ta) mellom ribbene. Det bør vel finnes noe matematisk fornuftig for å finne ut hvor mange ribber jeg trenger og hva avstanden eventuelt skal være mellom første og siste ribbe.
Hvordan skal jeg tenke?
Jeg har begitt meg ut på å bygge en enkel husseng til datteren min og har nesten tommelen midt i hånden når det gjelder snekring, men jeg prøver å lære meg så godt jeg kan. Måleteknikk er derimot ikke min sterke side ...
Se bilde. Innermålet for denne sengen er 90x200cm. Kortsidene har jeg satt ribbene 9cm fra kanten til første og siste ribbe og deretter 12cm CC mellom øvrige ribber, noe som ser ut til å fungere med totalt 7 ribber. Ribbene er 27mm i diameter. Men hvordan skal jeg tenke på langsiden? Jeg vil at det skal være ca. 12cm (gi eller ta) mellom ribbene. Det bør vel finnes noe matematisk fornuftig for å finne ut hvor mange ribber jeg trenger og hva avstanden eventuelt skal være mellom første og siste ribbe.
Hvordan skal jeg tenke?
Sist redigert:
Ta ribbenes diameter (D) og legg til dette på avstanden mellom (innerkant) sidene, la oss kalle denne avstanden for L. Nå har du tatt med sidens påvirkning på avstanden mellom dem. Nå skal du ha ca. 12 cm mellom ribbene. Det innebærer at det blir 12 cm + D i hver åpning senter til senter.
Så, med syv ribber ifølge ovenstående får du den første avstanden ovenfor (innerkant til innerkant + D) delt med åtte (åtte åpninger med syv ribber), la oss kalle avstanden for X. X = L/8. Nå kan du prøve med seks eller åtte ribber også og se hva du får med disse. Velg det som ser best ut og oppfyller kravbildet...
Deretter setter du borehullene for ribbene ifølge X ovenfor, men det første borehullet blir bare X-D/2 fra innerkanten da rammen skal stå for halve diameteren. Deretter er hvert borehull ytterligere X lenger bort.
Håper dette var tydelig nok...
Så, med syv ribber ifølge ovenstående får du den første avstanden ovenfor (innerkant til innerkant + D) delt med åtte (åtte åpninger med syv ribber), la oss kalle avstanden for X. X = L/8. Nå kan du prøve med seks eller åtte ribber også og se hva du får med disse. Velg det som ser best ut og oppfyller kravbildet...
Deretter setter du borehullene for ribbene ifølge X ovenfor, men det første borehullet blir bare X-D/2 fra innerkanten da rammen skal stå for halve diameteren. Deretter er hvert borehull ytterligere X lenger bort.
Takk for et godt svar! Det ordnet seg fint.pacman42 skrev:
Ta ribbornas diameter (D) og legg til dette på avstanden mellom (innerkant) sidene, la oss kalle denne avstanden for L. Nå har du tatt med sidene påvirkning på avstanden mellom dem. Nå skal du ha ca 12cm mellom ribbene. Det innebærer at det blir 12cm + D i hver åpning fra senter til senter.
Så, med sju ribber ifølge ovenstående får du den første avstanden ovenfor (innerkant til innerkant + D) delt på åtte (åtte åpninger med sju ribber), la oss kalle avstanden for X. X = L/8. Nå kan du prøve med seks eller åtte ribber også og se hva du får med disse. Velg det som ser best ut og oppfyller kravbildet...
Deretter setter du borehullene for ribbene i henhold til X ovenfor, men det første borehullet blir bare X-D/2 fra innerkanten da rammen skal stå for halve diameteren. Deretter er hvert borehull ytterligere X lenger bort.
Noe annet (relatert til prosjektet men urelatert til stavene) er at jeg rett og slett ikke klarer å få til vinkelen korrekt... "taket" skal selvsagt være sentrert ovenpå reglene under, men hvordan jeg enn gjør det, blir det galt.
Den totale bredden på bunnen av "huset" er 990mm fra ytre ende til ytre ende. Takreglene skal være ca 600mm.
Toppvinkelen fikser du enklest ved å gjøre den vinkelrett først og deretter passe inn trekantens "base" (det heter det hvis du husker fra skolen) manuelt (mål ut midten på basen og bruk en større vinkelhake for å få en rett vinkel mot toppen), hvoretter du tegner og deretter sager. Så pusser du bort det siste. Min morfar var finsnekker og han fortalte meg at visse ting ikke går an å måle frem...
...sant, hvis man har veldig nøyaktige maskiner så går det (som man hadde på sløyden på videregående), men det har man sjelden hjemme...
...sant, hvis man har veldig nøyaktige maskiner så går det (som man hadde på sløyden på videregående), men det har man sjelden hjemme...
Jeg ville tenkt en gang til på avstanden mellom spilene. Jeg husker at ved ca 10 cm kan mindre barn stikke hodet inn mellom, men ikke trekke det tilbake igjen. Har dog ikke en god kilde på dette. Så det kan kanskje være verdt å redusere eller øke avstanden litt. Vet dog ikke hva som da er en rimelig avstand.
Om dere skal begynne å referere til anbefalingene, så er de mer strenge enn som så:
- https://www.konsumentverket.se/for-konsument/sakra-varor-och-tjanster/barnsakerhet/sakra-barnsangar/
- https://www.konsumentverket.se/for-konsument/sakra-varor-och-tjanster/barnsakerhet/sakra-barnsangar/
Den siste gjaldt ikke da min datter var liten for snart 20 år siden. Det var en da ny IKEA-seng som hadde to sponplater i bunnen under den løse madrassen, hun klarte å løfte den ene og tok seg ut av sengen den veien. Deretter krøp hun under bunnen på grind i trappen (som oppfylte kravene) og klatret opp på loftet til kjøkkenet og tok seg et mellommåltid. Hun var rundt ett år da. Vi forstår ennå ikke hvordan hun kom under grind...- Sengen skal ha maks 65 millimeter mellom sprinklene i senge-siden og maks 25 millimeter mellom ribbene i sengebunnen.
- Eventuelle hjørnestolper skal maksimalt stikke opp noen få millimeter.
- Det skal ikke være utsagde figurer i hode- eller fotende.
- Madrassen skal være fast og dekke hele sengebunnen.
Klikk her for å svare