Jeg trenger å forme et antall uregelmessige flater som kobles til krysshvelv osv. Tenkte å sjekke om noen har tips om smarte måter å gjøre dette på uten laserscanner.

Takk takk / Bjørn

Kryssvalv og taklamper sett fra et innendørs perspektiv med en veggklokke på høyre side.

R
Vegg eller tak?

Vegg

R
Det ser ut til å være en runding på toppen er det den delen som du skal beplanke sjekk om det stemmer å ta ut nøyaktig sentrum på nederkanten og mål hvor langt til taket er det like som det ser ut kan du ta en snor og feste en spiker samt en penn i andre enden så får du radius men prøv litt hvordan du skal feste pennen snoren bør sitte så nær objektet som mulig og ikke vippe på den

Takk for svar, det er mange forskjellige overflater som skal malles og hverken radier eller vinkler er symmetriske.

Jeg pleier å bruke smeltelim/teip og kartongbiter, men tenkte om det finnes en mer effektiv måte siden det er mange flater som skal malles.

richardtenggren
Vi har en laserscanner på jobben og jeg vet ikke om vi er uvanlig billige, men det var veldig billig når jeg så prisene våre. Det føltes så billig at det kanskje ikke er lønnsomt å styre, så kanskje kan være noe å tenke på og sjekke opp hva du får for pris.

• Liker
Björn Melander
  • Laddar…
Ja, du har nok rett. Skal sjekke det i morgen.

Når man før i tiden skulle måle opp gamle og uregelmessige bygninger, bygde man et koordinatsystem i rommet ved hjelp av stramme tråder. Ekstremt tidkrevende men pålitelig. Man kunne også tenke seg storskala profilmaler, bygget med blomsterpinner i stedet for ståltråd.

• Liker
Björn Melander
  • Laddar…
Skulle du ha lyst til å dele med deg hvordan du løste det?

Jo, jeg brukte papir på rull som jeg først grovklippet, så opp på stige og festet med gaffa / smeltelim og presset papiret inn i tak-veggmøtet rundt hvelvet. Deretter tegnet jeg på papiret. Det var store flater, så jeg måtte tape sammen flere større biter.

Når alt så var opptegnet, tok vi det ned og klippet kantene rene. La deretter hele stykket på et stort gulv og tegnet av på melkepapp som så fikk bli mal. Fungerte bra.

• Liker
Videonisse
  • Laddar…
Hva skulle du ha malene til?

Store lydabsorbenter (drottningholms slott).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.