Hei,

Jeg har bygget en egen konstruksjon for vasken i vårt nye bad. Den består av en enkel marmorplate med hvite trelister under. Når det kommer til innfestingen i veggen er tanken at den skal gjøres med franske treskruer gjennom tre jern i den bakre listen. Jeg er imidlertid litt bekymret for om dette vil holde ordentlig eller ikke, og derfor vil jeg gjerne motta litt råd fra dere!

I henhold til beregningene nedenfor har jeg kommet fram til at de tre festepunktene må tåle minst 70 kg hver - ville dette være mulig?
  • Veggen skal ifølge håndverkeren være "ekstra forsterket", men jeg vet ikke hva det innebærer...
  • Bredden på konstruksjonen er 55 cm
  • 3 jern med 2-3 franske treskruer i hver vil bli spredt mellom de 55 cm
  • Dybden på konstruksjonen er 37 cm
  • Total vekt på konstruksjonen er 30 kg
  • Ekstra vekt å vurdere ville være om noen lente seg med 20 kg på enden av konstruksjonen
  • Gitt dette har jeg forsøkt å beregne kreftene i veggen ved hjelp av moment og kommet fram til at den må tåle totalt 200 kg
  • Gitt 3 forskjellige festepunkter fordelt over listens 55 cm bredde (hver med 2-3 franske treskruer) innebærer dette ca 70 kg per festepunkt

Stort takk på forhånd for deres hjelp!

Alt står jo og faller med hvordan veggen er bygd opp. Er det kortlat på riktig sted (der skruene skal inn) så er det ingen problemer i det hele tatt. Skruen vil i så fall ikke være det svake punktet.

Er det derimot enkel gips med fliser på så vil hele sulamitten falle ned på gulvet!

Er det trefiberplate (helst minst 15mm plywood) så holder det også, men fransk treskrue er kanskje ikke førstevalget i så fall!

Ikke bruk franske treskruer. De har dårlig kvalitet, er grov gjengede og generelt stygge i en synlig konstruksjon.
Sett inn Jetting skrue i stedet. De har bedre kvalitet, bedre gjenger og man trenger som regel ikke forbore.

Hei,

Tusen takk for deres svar! Jeg har nå funnet ut hvordan veggen er bygd opp (håndverkerens beskrivelse nedenfor):
Stendere ca 200x45, kryssfinerplate 15mm, våtromsplate, membran og ytterst fliser

Jeg vedlegger også to bilder av konstruksjonen som viser hvordan jeg har tenkt (totalt 30 kg altså).

Det høres fornuftig ut å bytte skrue - er "Jettingskrue" det beste eller finnes det andre alternativ?

Når dere hører hvordan veggen er konstruert og ser bildene - er dere fortsatt overbevist om at det vil holde?

Igjen - tusen takk for deres hjelp - den er uvurderlig (i alle fall verdt en ny baderomsvegg =))!

En hånd holder en metallvinkel i en trekkstruktur. Flere metallbeslag er festet, og en pakke skruer ligger i bakgrunnen.
Marmorplate med hull for vask, del av baderomskonstruksjon, ligger på arbeidsbenk. Nøkler og verktøy kan skimtes på siden.

Er det alt det der din håndverker skrev på veggen bak så kommer ikke den der greia ned med det første. Om noe skjer så er det i så fall treverket som gir seg, det vil ikke løsne fra veggen.

Jettingskrue er veldig bra, det fungerer også bra med store VVS skruer. Bor gjennom flisen og tetningslaget og skru så skruen gjennom resten. Inn med silikon i hullet etter du har boret, før du skrur inn skruen!

Gode nyheter!

Det ser ut til å finnes mange ulike varianter av Jettingskruv, er det noen spesifikk modell jeg bør satse på? For eksempel noen her: http://onlinebyggvaror.se/skruv-fastelement/traskruv/traskruv-6-kantsskalle-jumbo-jetting/

Jeg lurer også på hvor velassortert et byggevarehus trenger å være for å ha Jettingskruv - for jeg antar at det ikke finnes på Claes Ohlson? Jeg bor i sentrum av Stockholm og vil gjerne kjøpe dem et sted i sentrum.

Takk igjen!

Elin Persson skrev:
Gode nyheter!

Det ser ut til å finnes mange forskjellige varianter av Jettingskrue, er det en spesifikk modell jeg bør satse på? F.eks. noen her:
[lenke]

Jeg lurer også på hvor velassortert en byggevarehandel må være for å ha Jettingskrue - for jeg antar at det ikke finnes på Claes Ohlson? Jeg bor i sentrale Stockholm og hadde gjerne kjøpt dem et sted i sentrum,

Takk igjen!
Bruk denne skruen så vil det fungere strålende. Passer bra med rustfritt i et bad også!

http://www.clasohlson.com/se/VVS-skruv/Pr313117000

Lenken går visst til 2 forskjellige dimensjoner, jeg mener den lange av de 2. 75mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.