Hei,

Vi har i dag en terrasse som er 1 x 5 m og skal bygge den ut 2 meter ut på plenen slik at den blir 3 x 5 m. Den eksisterende terrassen har bjelker med dimensjonen 45x120 som jeg tenkte å fortsette å bruke. Jeg tenkte å legge bjelkene på plater som er 30x30 cm. Det jeg lurer på er om lengden på bjelkene er ok eller om det trengs ekstra støtte.

Ifølge beskrivelsen nedenfor på side 22, får maksimal fri lengde på de bjelkene jeg har tenkt å bruke være 1.81 m, noe som er kortere enn de 2 m som jeg hadde tenkt å bygge ut terrassen. Men platene er jo 30 cm, så hvis jeg trekker fra det, havner jeg på 1.7 m, noe som i så fall burde vært ok. Så spørsmålet er egentlig om jeg kan regne på den måten?

https://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf

Hvis noe er uklart, svarer jeg gjerne på spørsmål.

Beste svar

Jeg hadde lignende tanker før jeg bygde veranda nå i vår. Jeg hadde bjelker i 45x145 og hvilte også dem mot plater i 300x300. Avstandene mellom mine bærende bjelker var 2,2 meter men svensk tre så 2 meter om jeg ikke husker feil. Å legge inn en ekstra bjelke føltes som unødvendig jobb, så jeg motiverte for meg selv at Svenskt Trä nok gjerne har en del marginer i sine håndbøker da de har en økonomisk interesse i saken, så noen centimeter her eller der spiller ingen rolle. Og hvis det skulle være for svakt, så faller man jo høyst 145 mm ned til underlaget. Hadde ute min onkel som underviser i konstruksjonsteknikk på høyskole under byggingen. Han lo og sa at verandaen nå tåler større vekter enn bjelkelaget i huset hans.

Den ferdige verandaen er stabil. Ingen svikt, og jeg er veldig fornøyd.

Jeg synes resonneringen din holder godt!

Det som styr anbefalingene er jo svikten i altanen. Det er ikke noe som vil rase for at man justerer avstandene noen prosent.

Det som kan skje er at man merker at gulvet svikter litt når man går.

• Liker
dennis.sa
  • Laddar…
D
Innstemmer med ditt resonnement og Tungbetongs. Ved denne typen av dimensjoneringsverktøy finnes det store sikkerhetsfaktorer i henhold til gjeldende normer. Ingenting kommer heller til å rase, forutsatt at det er fornuftig løst rent byggteknisk. Det som oftest er dimensjonerende er nedbøyning, risikoen er altså kun at du opplever svikt ved denne mindre avvikelsen fra anbefalingene.

Tusen takk for alle raske svar. Da føler jeg meg mer trygg med byggingen. Ha en fin sommer alle sammen.

Jeg vil understreke det @Nyfniken skriver at svikten er det viktigste kriteriet når det gjelder å bedømme passende lengde på bjelker. Det er først og fremst et komfortspørsmål selv om det tilhører konstruksjonsreglene. Risikoen for brudd er minimal. Terrassedekk er spesielt følsomme fordi terrassebordene oppå bjelkene ikke er spontet og derfor ikke samvirker. Jeg ville trekke inn siste platraden noen centimeter og i stedet la bjelkene krage ut tilsvarende lengde.

En ting jeg har tenkt på i etterkant er om man burde lagt platene vridd 45 grader slik at bjelkene ligger over en lengre strekning enn dersom man legger platene vinkelrett mot bjelkene. Altså at bjelkene danner en diagonal X over platene. Det vinner jo noen cm kortere spennvidde.

• Liker
jonmo og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.