Hei
Skal bygge et hus med Trivselhus, vi vil ha en åpen løsning mellom kjøkkenet og stuen (avstanden mellom bærende innervegg og bærende yttervegg blir cirka 7 meter, er denne avstanden ok hvis man har en stålbjelke? huset er 14 x 8 meter? (se min veldig fine vedlagte skisse
)
Anders
Skal bygge et hus med Trivselhus, vi vil ha en åpen løsning mellom kjøkkenet og stuen (avstanden mellom bærende innervegg og bærende yttervegg blir cirka 7 meter, er denne avstanden ok hvis man har en stålbjelke? huset er 14 x 8 meter? (se min veldig fine vedlagte skisse
Anders
7 meters spenn funker bra med stålbjelke. Dog får du gjøre en beregning på hvilken dimensjon på bjelken du skal ha. Et alternativ kan være limtre, men den blir tykkere (bygger mer på høyden). Limtre er mye lettere å arbeide med enn stål. Du må kanskje også forsterke platen under midtopplaget for stålbjelken.
Jeg har ingen anelse om hva trivselhus kommer til å mene. Å bygge en bærende bjelke i stedet for bærende vegger bryter ikke mot noen forskrifter (sjekk byggereglene i Norge først). De kan sikkert ta bra betalt for å fravike sine standardløsninger, men jeg gjetter at de ikke kommer til å nekte å bygge det.
Klikk her for å svare