Hei,

Har et, sannsynligvis enkelt, problem angående hengsler. Jeg har et lite hobbydrivhus som skal ha en veldig enkel dør laget av 25*48 lekter. Altså, ingen robuste konstruksjoner her, og det kan sikkert diskuteres materialvalg her, men slik er tanken. Det er ingen egentlig drivhus kan man vel si.

Jeg vil ha den utenpåliggende og har kun dørkarmens utside å feste i. Og jeg vil ikke ha knappehengsler. Hva har jeg for alternativer da? Jeg har ikke selv tenkt igjennom dette tilstrekkelig føler jeg, og hengsler er normalt min dødsfiende, da det aldri ender som jeg hadde tenkt. Så kloke tips og råd mottas gjerne.

Kanskje skal jeg nevne at jeg ikke vil ha mulighet til å forsenke dem i karmen heller.

Takk på forhånd!

Pianogangsjern er det du skal ha.

• Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
Og feste på, i mangel på bedre uttrykk, siden på døren da? Altså på de 25mm lektene består av?
Kommer jeg til å kunne ha den vidåpen da f.eks? Det er sånt her jeg ikke kan se for meg, forbannede hengsler. Min følelse er at jeg ikke kan det, og det skulle jeg ønske jeg kunne så jeg kan sette den opp helt.

• Liker
farull
  • Laddar…
Pianohengslet kan du vri 360 grader og montere, imellom, utenpå og en I skjøten å en utenpå.
Har du Googel?

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nei... Om du skal ha døra liggende utenpå karmen så vil du ikke kunne åpne døra mer enn 90 grader uansett hvordan du setter et vanlig hengsel. Da trenger du en slags dobbeltleddet hengsel. Derimot kan du løse det enkelt ved å feste en ekstra regel på utsiden av karmen, like tykk som døra. I den regelen setter du så hengselet akkurat som hengsler pleier å sitte. Da kan du åpne døra 180 grader.

• Liker
hassebengtsson
  • Laddar…
S
klasses skrev:
Hei,

Har et, sannsynligvis enkelt, problem rundt hengsler. Jeg har et lite hobbydrivhus som skal ha en veldig enkel dør laget av 25*48 lekt. Altså, ingen robuste konstruksjoner her, og materialvalget kan sikkert diskuteres her, men det er tanken. Det er ikke et ordentlig drivhus kan man vel si.

Jeg vil ha den utenpåliggende og har kun dørrammens utside å feste i. Og jeg vil ikke ha hakkehengesler. Hva har jeg for alternativer da? Jeg har ikke selv tenkt igjennom dette tilstrekkelig føler jeg og hengsler er normalt min dødsfiende, da det aldri ender som jeg har tenkt det. Så kloke tips og råd mottas gjerne.

Kanskje skal jeg legge til at jeg ikke vil ha mulighet til å forsenke dem i rammen heller.

Takk på forhånd!
finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar ;-)

• Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
Som jeg har forstått det, er du ikke supergod på snekring men har gitt deg i kast med å bygge et drivhus med dør :D. Helt riktig ånd. Det er den eneste måten å komme i gang og utvikle seg mot større utfordringer.

Nåvel... til spørsmålstillingen i TS. Spikre sammen din karm og deretter passer du inn dørkarmen. Det absolutt enkleste er å skru fast to hengsler av passende størrelse rett på utsiden. Du vil kunne åpne døren 180 grader. Det vil se merkelig ut men fungerer utmerket. Vil du ha en parodi på innbruddssikring kan du bytte en av skruene med en 6mm vognebolt med mutter og skive på innsiden av drivhuset.

Tegning av et drivhus med dør, der to hengsler i rødt er festet til dørkarmen. Hengslene er plassert vertikalt på utsiden.

Hengslene i rødt på bildet. Bruk absolutt ikke mer enn to hengsler. Om hengsler ikke linjerer eksakt så blir det spenninger som kan rive løs ting på skjøre bygg. Med to kan det ikke bli feil.

Mvh Findus

• Liker
taxfrida og 1 annen
  • Laddar…
Typ sånn her, sett ovenfra....

Svart, ikke utfylt = vegger/vinduer
Rødt = dørkarm
Blått = ekstra regel
Grønt = hengsel
Svart, utfylt = Dørblad, i to forskjellige posisjoner

Du kan i prinsippet ha hvilke vanlige hengsler som helst om du gjør sånn her, også pianohengsler. Det blir kanskje til og med enklere om du fester hengslene på utsiden av dørblad og regel, da kan du trykke dørbladet på plass og skru fast hengslets begge "fliker" samtidig.

Tegning av dørmekanisme sett ovenfra med markerte dørkarmer, vegger, gangjern og dørblad i forskjellige farger for posisjoner og komponenter.

edit...
Hvorfor kan man ikke få opp pdf-dokument som bilde og hvorfor kan jeg ikke slette pdf-en når jeg først har lagt den opp i innlegget...?

Sist redigert:
  • Liker
Maria T
  • Laddar…
Lurer på om jeg misforstod spørsmålet og komplikasjonsnivået...? Hva mener du med "utenpåliggende"? Er det som jeg har tegnet ovenfor, eller er det bare at døra skal åpne utover?

Kom på en annen ting da jeg leste findus sitt innlegg... Hvis du ikke er så god på snekring, kan det være lurt å nevne at hvis du skal snekre sammen en dør, uansett dimensjon på materialet, bør du sette en diagonal støtte i dørrammen. Hvis du ser på findus sitt bilde, skal den gå fra øvre høyre til nedre venstre hjørne. Dette gjør man for å motvirke at "ikke-hengselssiden" begynner å henge etter en stund. Hvis denne forklaringen var nærmest fornærmende, så ber jeg om unnskyldning. :D

Sist redigert:
I forhold til de fleste andre på forumet er jeg ikke dyktig i det hele tatt, i forhold til en gjennomsnittlig nordmann er jeg nok ganske grei. Forstår at spørsmålet ikke gir det inntrykket dog.

Tory, din løsning kunne fungere. Ikke så estetisk, men det burde jeg ha sluppet for lenge siden og gått på funksjon. Skråstiver har jeg klart for meg også, har noen hengende grind på samvittigheten =)

Findus, jeg har vanskelig for å se at den blir utenpåliggende på den måten du beskriver? Kanskje jeg misser noe dog.

Min opprinnelige tanke var om det fantes noe hengsel liknende den nedenfor som jeg aldri har brukt og som kunne fungere for formålet.

http://se.habo.com/MediaArchive/5a/...80&quality=100&scale=both&anchor=middlecenter

Om døren skal sitte utenpå veggen (som i toRy's bilde) så setter du en regel ved siden av og et 'vanlig' flatt hengsel. Enten som på bildet, eller utenpå.
Skal døren sitte i selve hullet (som i findu's bilde) så bruker du også et vanlig flatt hengsel.
I begge tilfeller vil du kunne åpne døren 180 grader.

• Liker
findus42
  • Laddar…
Unngå vinklet hengsler så langt det går. Skruen kommer langt fra hengselets aksel og det blir mye svakere. En list som er like tykk som døren ved siden av løser problemet. Akkurat som Useless skriver. Deretter kan du måle ut og sette hengslene på kanten, eller ta den enkleste veien. Legg døren ved siden av listen på en benk eller et par bukker og skru fast et par (2) flate hengsler rett utenpå, og deretter skru fast listen med døren etterpå.

Mvh Findus

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.