É
Jeg har dels sokkelfasade med Finja murblokk Exakt og deretter en rad med vanlige murblokker før trekonstruksjonen kommer.

Det står i diverse anvisninger at man alltid skal pusse murkrone før bunnsvill, vindu osv monteres. Hvorfor skal man gjøre dette ved bunnsvillen? I Finjas anvisninger står det at man gjør det for å få vind- og vanntett. Men jeg ser ikke at jeg kommer til å gjøre det vindtettere med grunning, snarere tvert om. Den jevne overflaten risikerer å bli ujevn. Og hvordan vann skal komme inn forstår jeg ikke når fasaden kommer utenpå og stikker ned noen cm over. I Finjas tilfelle illustrerer de med takstoler, noe som ikke gjelder i mitt tilfelle.

Er det virkelig nødvendig å gjøre dette før jeg setter bunnsvillpapp+bunnsvill og deretter vegger/mellombjelkelag?

É
Ingen med litt input?
Når man søker eller har sett bilder tidligere har jeg aldri sett noen grunnmur som er slammet, jeg har bare sett folk som for eksempel legger en rad lecablokker nederst, så kommer bunnsvillpapp og bunnsvill/stenderverk. Så jeg har litt vanskelig for å motivere å gjøre dette, men skulle gjerne hørt noens synspunkter.
Veggenes inn- og utside skal slammes, men nå snakker jeg om den øvre delen. At vinduer som er utsatt skal slammes ifrågasetter jeg ikke, men hvorfor før man setter bunnsvillpapp og bunnsvill?

Antar at ingenting er absolutt...

Når jeg har murt opp syll får jeg det ikke helt jevnt. dvs en eller annen blokk stikker opp/ned et antall mm.

Jeg drar av mørtel på oversiden med en rett planke og får dermed overkanten "jevn" uten ujevn last mm

/ATW

É
Ok, men da har du altså gjort det for ujevnheten. Det faller vel inn under at det skal bli lufttett. Men du har ikke gjort det for vannets skyld? Forstår ærlig talt ikke hva de mener med vann…

Min syll er ganske flat så trenger ikke å jevne ut. Den er +/- 2mm på 11 meters strekning men det kommer jeg aldri til å klare å jevne ut med grunningsbruk. Jeg grunnla gavlen som er mer ujevn men brukte bare kalkkost, i henhold til instruksjoner, og det jevnet jo ikke ut noe som helst så der tar jeg tykkere syllisolering mellom trevegg og mur.

É ÉlPon skrev:
Ok men da har du altså gjort det for ujevnheten. Det faller vel inn under at det skal bli lufttett. Men du har ikke gjort det for vannets skyld? Forstår ærlig talt ikke hva de sikter til med vann…

min syll er rett flat så trenger ikke jevne ut. Den er +/- 2mm på 11 meters strekning men det kommer jeg aldri til å klare å jevne ut med grunningsbruk. Jeg grunnet gavlen som er mer ujevn men brukte bare kalkkost, ifølge instruksjonen, og det jevnet jo ikke ut noe som helst så der tar jeg tykkere syllisolering mellom trevegg og mur.
Og hvor tok grunnmurspappen veien?

É
S seniorkonsult skrev:
Och vart tog grundmurspappen vägen?
Vad menar du? Har jag antytt att jag inte ska ha grundpapp mellan träsyll och mur?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.