Et firma bygger en garasje til meg i lettbetong. Jeg har derimot sett at de ikke har lagt noen papp mellom platen og det første skiftet, men har i stedet lagt en eller annen form for sand/leire. Har ingen anelse om hva dette er. Platen er en isolert plate på mark. Hvor kritisk er det å ha pappen? Har fått litt forskjellige råd om pappen er nødvendig eller ikke. Argumentene mot er at garasjen har isolert plate med kapillær bryter egenskaper og at man beskytter kanten på det første skiftet med en list som settes i forbindelse med at fasaden pusses. Størrelsen på garasjen er 8x4,5 om det har noen betydning.
I prosjekteringsanvisningen til Ytong Energy står det følgende:
Murpapp under yttervegg
Normalt brukes murpapp, minimumskvalitet som PF2000, under lettbetongvegger der veggene bygges opp på en terrengdekkonstruksjon med gulvvarme som går ut under bakmurene. Dette er spesielt viktig da terrengdekkonstruksjonen utvides i lengderetning når den varmes opp - viktig at man bør varme opp langsomt ved cirka 20 grader. Murpappen bidrar på så vis til å koble fra noen av dragkreftene fra langutvidelsen fra terrengdekket. Temperaturutvidelsene er vanligvis størst ved første oppvarming av vinterbygger og i lange bygninger. Eller bruk murpappsløsninger som vanlig for murte bygninger. Lim-papp-lim-løsning kan brukes, der bærende vegger ikke hviler på terrengdekk.
Murpapp under skillevegg
Normalt brukes murfolie eller papp da dette forhindrer kohesjon, dvs. vedhefting mot terrengdekket, da terrengdekk kan deformere. Dermed unngås at veggene påvirkes uhensiktsmessig fra dragkrefter fra terrengdekkene i størst mulig omfang.
Synd at det ble punkter i teksten når jeg kopierte den
Murpapp under yttervegg
Normalt brukes murpapp, minimumskvalitet som PF2000, under lettbetongvegger der veggene bygges opp på en terrengdekkonstruksjon med gulvvarme som går ut under bakmurene. Dette er spesielt viktig da terrengdekkonstruksjonen utvides i lengderetning når den varmes opp - viktig at man bør varme opp langsomt ved cirka 20 grader. Murpappen bidrar på så vis til å koble fra noen av dragkreftene fra langutvidelsen fra terrengdekket. Temperaturutvidelsene er vanligvis størst ved første oppvarming av vinterbygger og i lange bygninger. Eller bruk murpappsløsninger som vanlig for murte bygninger. Lim-papp-lim-løsning kan brukes, der bærende vegger ikke hviler på terrengdekk.
Murpapp under skillevegg
Normalt brukes murfolie eller papp da dette forhindrer kohesjon, dvs. vedhefting mot terrengdekket, da terrengdekk kan deformere. Dermed unngås at veggene påvirkes uhensiktsmessig fra dragkrefter fra terrengdekkene i størst mulig omfang.
Synd at det ble punkter i teksten når jeg kopierte den
Hei,
jeg må melde en klart avvikende mening. At det første skiftet skulle være bevegelsesfuge har jeg aldri hørt om. Pappen brukes for å motvirke vertikal fuktvandring og skal holde tett. I visse konstruksjonsnormer skal til og med to horisontale fuktsperrer installeres med en viss avstand fra hverandre.
At man i Sverige noen ganger ignorerer pappen fordi plata skulle være kapillært beskyttet kan jeg forstå. Men etter min mening reduseres dermed sikkerheten mot fuktvandring.
jeg må melde en klart avvikende mening. At det første skiftet skulle være bevegelsesfuge har jeg aldri hørt om. Pappen brukes for å motvirke vertikal fuktvandring og skal holde tett. I visse konstruksjonsnormer skal til og med to horisontale fuktsperrer installeres med en viss avstand fra hverandre.
At man i Sverige noen ganger ignorerer pappen fordi plata skulle være kapillært beskyttet kan jeg forstå. Men etter min mening reduseres dermed sikkerheten mot fuktvandring.
Jeg tror larsa mener sanden som jeg ikke visste hva det var. Marmi det var akkurat den teksten jeg lette etter. Det som gjør meg overrasket er at det ikke står noe om fukt i teksten for det var derfor jeg trodde man la pappen. Uansett har jeg fra vår ka, annet byggefirma samt fra konstruktøren samt byggherren selv fått info om at man ikke trenger pappen om man har plate på mark. Så 4 stk har sagt ok på å kjøre uten papp. At ka gjerne hadde sett at man hadde det er nok mest fordi det er hans jobb at man følger svensk praksis...
Klikk her for å svare