Huset har en overetasje som er en kald loft med mye naturlig ventilasjon. På overetasjen finnes det et separat rom som har hatt 15 cm sagflis som isolasjon i taket. Jeg fjernet sagflisen og tanken er å legge cellulose. Fra denne flate overflaten er det fortsatt et rom på 80 cm opp til mønet med naturlig ventilasjon. Mitt spørsmål er om jeg må legge dampsperre her? Det har jo aldri vært dampsperre tidligere og rommet har stått i mange tiår.

Mikael_L
Av hvilken grunn ville du fjerne sagflisen?

Det er alltid forbundet med en viss risiko å endre slike huskonstruksjoner, da det ofte blir en ny fuktbalanse. Men generelt pleier det viktigste å tenke på være at man helst bør bli kvitt fukten på en annen måte enn at det skal passere gjennom vegg eller tak-konstruksjon. Og gjerne sørge for at man har kontroll på tilført fuktighet, og helst holde denne tilførselen lav.

Så derfor skal du tenke på hvilken fukttilførsel som kan finnes (et menneske puster ut en liter per døgn, klær som tørker, matlaging, dusj, bidrar med mye mer) og fuktighet kommer kanskje gjennom bjelkelaget fra etasjen under f.eks.. Og så hvilken ventilasjon du bør ha for å håndtere dette.

En dampsperre eller dampbrems pleier sjelden være feil, men da skal det finnes andre veier for fukten å ta seg ut av huset, dvs. i praksis ventilasjon.

Jeg vet at dette ble et ganske vagt svar, men det finnes ikke noe ærlig og sikkert svar, det finnes ingen sølvkule, som er en garantert "løsning".

Mikael_L Mikael_L skrev:
Av hvilken grunn ville du fjerne sagflisen?

Det er alltid forbundet med en viss risiko å endre slike huskonstruksjoner, da det ofte fører til en ny fuktbalanse.
Men generelt pleier det viktigste å tenke på være at man helst skal bli kvitt fuktigheten på en annen måte enn at den skal passere gjennom vegg eller tak-konstruksjon. Og gjerne sørge for at man har kontroll på tilført fukt, og helst holder denne tilførselen lav.

Så derfor skal du tenke på hvilken fukttilførsel som kan finnes (en person puster ut en liter per døgn, klær som tørker, matlaging, dusj, bidrar med mye mer) og fukt kan kanskje komme gjennom bjelkelaget fra etasjen under f.eks..
Og så hvilken ventilasjon du bør ha for å håndtere dette.

En dampsperre eller dampbrems pleier sjelden være feil, men da skal det finnes andre veier for fuktigheten å komme ut av huset, dvs i praksis ventilasjon.

Jeg vet at dette ble et ganske uklart svar, men det finnes ikke noe ærlig og sikkert svar, det finnes ingen "silver bullet", som er en garantert "løsning"
Ja, det var kanskje en forhastet beslutning å fjerne sagflisen. Det luktet imidlertid kattepis der…

Mikael_L
Ja, du kanskje ville øke isoleringen litt, få litt lavere strømregninger.
Dvs legge litt tykkere med isolasjon nå.

Mikael_L
For at vi skal komme videre i saken må vi nok få litt mer fakta.

Siden du hadde sagmugg, så gjetter jeg at det er et eldre hus.

Er dette rommet liksom bare bygget som en slags hus inne på kaldloftet?
Hva brukes rommet til, hvor varmt skal det være?

Og forresten, velkommen til forumet!

Hvorfor vil du ha dampbrems i stedet for en tett dampsperre?

• Liker
Lars Eriksson6393 og 3 andre
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det er også et berettiget spørsmål.

Selv er jeg av den oppfatning at mye som selges som økofiber, dampbremser osv., er litt av markedsføringsfloskler, egentlig bs.

Man prøver å gi inntrykk av at produktene automatisk skaper et friskt hus, beskytter huset mot fukt, mugg, råte.
Men en grunnleggende feil konstruksjon kan aldri fikses med noen mirakelmaterialer.

Og en grunnleggende fungerende konstruksjon, i form av at man aldri dusjet innendørs og hadde veldig dårlig isolasjon og fyrte mye og alltid, blir så en feil konstruksjon når man justerer på alle parameterne, dvs begynner å dusje innendørs, etterisolerer og begynner å spare på energi.
Ja altså for gamle hus som har klart seg i et sekel, men så plutselig får problemer.

• Liker
useless
  • Laddar…
Huset er fra ca 1800-tallet og dette rommet er som en egen del av kaldloftet med vegger av tømmer, plank og sagflis. Har ikke sjekket veggene ennå hvordan de er bygd opp i detalj. Huset selv varmes opp av ildsteder, selvtrekket fra gulvet osv er fortsatt og jeg har ikke tilleggsisolert noe sted ennå. Det som ble endret da jeg flyttet inn var en dusj med varmtvannsbereder. Alt ser tørt og bra ut. Rommet brukes som kontor og tanken er å fyre eller ha element for å varme opp rommet de periodene det trenger å brukes.

Dampbrems vil jeg ha for at huset skal puste, at dette passer ekofiber.

Ingen hus skal puste gjennom isolasjonen.

• Liker
Rickard.
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.