1.669 lest ·
7 svar
2k lest
7 svar
Må bygge opp nytt gulv under kjøkkenbenken, men HVORDAN??
Hei,
Denne kjøkkenrenoveringen var mer enn enkel nå har vi merket at det mangler gulv under benkeskapene, men bare på visse steder. Resten av gulvet er råspont på ca 2 cm og så er det lagt masonittplater (tror det heter så, en brun som er blank oppover) og så plastmatte direkte på. Under råsponten er det et ca. 20 cm tykt fliselag og så betong under det da.
Vi skal legge inn ny plastmatte i hele kjøkkenet så vi må bygge opp gulvet der det mangler. HVA GJØR VI?
skulle helst ha vært fikset allerede i går.
Kan man skru fast lekter i veggen samt i det eksisterende tregulvet og så legge på sponplate og så masonittplate for å få samme høyde som resten av gulvet. Er det f.eks. noen spesielle spon-/masonittplater man skal legge (om man nå kan det) eller skal det være noen spesiell sort?
Kan jo også spørre om man får proppe igjen gamle elementrør under gulvet eller om det må være synlig? Akkurat nå stikker de opp 10 cm der vi har fjernet skap og vi kommer ikke til å erstatte med noen nye, vi skal ha åpent gulv.
Håper på raskt svar da vi må kjøpe alt til å bygge opp gulvet i dag så jeg kan fikse det i morgen når mannen jobber.
/Kristina
Denne kjøkkenrenoveringen var mer enn enkel nå har vi merket at det mangler gulv under benkeskapene, men bare på visse steder. Resten av gulvet er råspont på ca 2 cm og så er det lagt masonittplater (tror det heter så, en brun som er blank oppover) og så plastmatte direkte på. Under råsponten er det et ca. 20 cm tykt fliselag og så betong under det da.
Vi skal legge inn ny plastmatte i hele kjøkkenet så vi må bygge opp gulvet der det mangler. HVA GJØR VI?
Kan man skru fast lekter i veggen samt i det eksisterende tregulvet og så legge på sponplate og så masonittplate for å få samme høyde som resten av gulvet. Er det f.eks. noen spesielle spon-/masonittplater man skal legge (om man nå kan det) eller skal det være noen spesiell sort?
Kan jo også spørre om man får proppe igjen gamle elementrør under gulvet eller om det må være synlig? Akkurat nå stikker de opp 10 cm der vi har fjernet skap og vi kommer ikke til å erstatte med noen nye, vi skal ha åpent gulv.
Håper på raskt svar da vi må kjøpe alt til å bygge opp gulvet i dag så jeg kan fikse det i morgen når mannen jobber.
/Kristina
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Ja det er nok ingen problemer - er veggen stabil nok så - på den andre siden kanskje ikke engang det "nye" gulvet skal belastes - så det er nok ingen problemer
Er mer tvilende til at man bygger opp gulvet med betong+kutterspån+spont/plate - om ikke betongen er isolert nedenfra (??) så er det som lagt opp for fremtidige fukt/muggproblemer siden betongen med årene vil transportere grunnfukt
Ellers synes jeg deres plan høres bra ut. elementrørene kan dere nok plugge nede i gulvet - selv om det ikke er optimalt om det skulle begynne å lekke - men man skal vel helst bro dem?
/K
Er mer tvilende til at man bygger opp gulvet med betong+kutterspån+spont/plate - om ikke betongen er isolert nedenfra (??) så er det som lagt opp for fremtidige fukt/muggproblemer siden betongen med årene vil transportere grunnfukt
Ellers synes jeg deres plan høres bra ut. elementrørene kan dere nok plugge nede i gulvet - selv om det ikke er optimalt om det skulle begynne å lekke - men man skal vel helst bro dem?
/K
Det nye kommer ikke belastes, det er under kjøkkenbenken samt under der vi skal ha to høyskap som mangler gulv. Høyskapene skal ligge på en planke bak på veggen samt ben foran og de vil være på gulvet som finnes i dag. Er ung 20 cm som mangler fra veggen.klaskarlsson skrev:Ja det er nok ingen problem - er veggen stabil nok så - på den andre siden kanskje ikke engang det "nye" gulvet skal belastes - så det er nok ingen problem
Er mer tvilsom til at man bygger opp gulvet med betong+spon+kutterspån+spont/skive - om ikke betongen er isolert nedenfra (??) så er det som lagt opp for framtidige fukt/muggproblemer siden betongen med årene vil transportere markfukt
Ellers synes jeg planen deres høres bra ut. elementrørene kan dere nok plugge nede i gulvet - selv om det ikke er optimalt om det skulle begynne å lekke - men man skal vel helst bro dem ?
/K
Kan man ta hvilke sponplater som helst eller må det være gulvspon. Må prøve å finne noen som har samme tykkelse som råsponten.
Vi har kjeller og huset er bygget -63. Også alle vegger i huset har spon som isolering og åpenbart også gulvet. Kjelleren er oppvarmet.
Vi kommer til å engasjere en rørlegger for all trekking av vann, Tenkte at om det uansett ikke går å plugge dem under gulvet så trenger han ikke å komme hit nå. Ellers må han komme raskt som øyet så vi rekker å bygge igjen gulvet før gulvleggeren kommer neste uke. Får se om jeg får tak i ham i ettermiddag da kan jeg spørre ham om rørene.
Takk for ditt svar.
/K
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Gulvspon eller vanlig har ikke noen betydning for deg - det er bare et spørsmål om hvor mye man kan laste det (svaiing osv) - og siden dette er under dine skap så spiller jo det ingen rolle
Vanlig sponplate er dog 12mm tykk, og gulvspon 22mm - så det kanskje er lettere å passe inn til not og fjær med gulvspon ?
/K
Vanlig sponplate er dog 12mm tykk, og gulvspon 22mm - så det kanskje er lettere å passe inn til not og fjær med gulvspon ?
/K
Men så flaks, målte nettopp råsponten og den var 22mm, da er det jo lettest med gulvspån da. Om de ikke skulle ha kjempebra pris på råspont så får vi vel sette det.klaskarlsson skrev:Gulvspån eller vanlig har ikke noen betydning for deg - det er bare et spørsmål om hvor mye man kan laste det (svajighet osv) - og siden dette er under skapene dine så spiller det jo ingen rolle
Vanlig sponplate er derimot 12mm tykk, og gulvspån 22mm - så det kanskje er lettere å passe inn til sponten med gulvspån ?
/K
Det jeg funderer litt over er hva gulvleggeren kommer til å si når han kommer til å ha masonitt å legge plastmatten på, selv om man gjorde det før så kanskje det ikke er så populært i dag. Han er på Mallorca akkurat nå ellers ville jeg ha ringt og spurt ham.
/Kristina
Men hvordan i all verden lekte man opp fra betongoverflaten?, har ingen lyst til å grave ut all kutterflis (20cm dypt) om jeg absolutt ikke må.anaitis skrev:
Den største flaten er 120*50cm som må legges om, gravde for en stund siden frem en av gulvlektene ikke så langt inn, tenkte jeg skulle feste den nye lektingen i den. Lektingen på veggen er allerede der fra før.
Vi må "reparere" gulvet kun for å få vinylbelegg helt inn mot veggen og så oppbrettet litt opp på veggen. Så ingen direkte belastning.
/Kristina
Klikk her for å svare