Hei! Jeg så noen tråder om lydisolering av tak. Vil spørre spesielt om resultatet - om noen har gjort det og merket forskjellen?

Har kjøpt en leilighet i hus fra 1915 og taket er veldig lytt. Man hører bokstavelig talt hvert steg. Finnes det noe man kan gjøre i dette tilfellet? Kan man dempe trinnlyd? Foreningen sier at det ikke er deres ansvar.

Takk på forhånd!

Jeg har beregnet tiltak og målt både før og etter mange ombygginger i eldre hus, og ja, det blir en enorm forskjell hvis man gjør det riktig. Dessverre for deg er riktig ofte å gjøre tiltak på kilden til lyden, men det føler nok ikke naboene dine for...

Foreningen har rett, det er ikke deres ansvar. Det er leilighetseiernes. Den som gjør renovering med endret bruksområde (f.eks. Flytte kjøkken) har også ansvaret for at aktuelle krav i henhold til BBR oppfylles, og hvis man ikke gjør noen endringer, har man ingen lydkrav å oppfylle.

Det du kan gjøre er å bygge et nedhengt tak i din leilighet. Nedhenget tak skal ikke festes i eksisterende tak, men skrues opp på veggene. Det skal være en luftspalte med isolasjon og bestå av minst to lag gips, og det skal være en cm mellom gips og vegg som tettes med mykfugemasse. Luftspalten skal normalt være minst 20 cm, men det går an å beregne mer eksakt hvis man måler opp eksisterende trinnlydisolering først. Det finnes typritt på gyprocs hjemmeside, søk på PS-02a.

• Liker
MaxCorus
  • Laddar…
Takk så mye for svaret! Jeg var redd for at det ikke fantes noen løsning i dette tilfellet. Det høres ut som det burde funke. Vet du om det finnes firmaer som jobber med denne metoden som du beskrev? Er det dyrt?

Jeg har ikke snakket med naboene ennå. De har kanskje endret gulvet eller lignende som har påvirket taket i sin tur.

Hei, jo det finnes en del firmaer om man bor i en større by, noe jeg antar du gjør med tanke på byggeåret for leiligheten din, men PM meg din e-post så skal jeg sende litt kontakter til deg fra jobbmailen! Om det er dyrt er et veldig vanskelig spørsmål å svare på, men prisen for å måle og dimensjonere tilleggsisoleringen bør ligge mellom 10k-15k i enklere beregningssaker. Hvor mye byggingen koster siden har jeg ingen anelse om, men det kommer jo mer an på antall kvadratmeter...

• Liker
MaxCorus
  • Laddar…
Kjempebra svar du fått av DrGreebaum. Når det gjelder kostnaden, kan du regne med omtrent 2 kkr / m2 og oppover avhengig av forutsetningene. Dette regnet på 2 lag gips som frikobles med sk. Hangers.

• Liker
MaxCorus
  • Laddar…
Takk for hjelpen! Tenkte bare på to punkter:
1) Hva kan jeg gjøre med naboene som har byttet gulvet uten å lydisolere det? Jeg vet at de har fjernet en vegg mellom kjøkken og stue. Det er ikke foreningens ansvar og man kjøper en leilighet uten å vite slike detaljer. Det kan være spennende med problemløsninger :cool:men dette tilfellet er litt for mye :banghead:
2) Så vidt jeg forstår handler det om et ganske høyt undertak - 25 cm? Trist å fjerne 25 cm av takhøyden. Ville det ikke funket med mindre høyde? Jeg antar at det vil bli mindre effektivt.

MaxCorus skrev:
2) Så vidt jeg forstår handler det om et ganske høyt undertak - 25 cm? Trist å ta bort 25 cm av takhøyden. Kunne det ikke fungert med mindre høyde? Jeg antar at det vil bli mindre effektivt.
Sjekk ut lydoppheng ifølge lenken nedenfor. Det gir mulighet for en lignende konstruksjon, men med lavere byggehøyde.

http://www.knaufdanogips.se/index.p...rofiler-innertak/produkter-innertak-ljudbygel

Konstruksjonshøyden har en betydelig innvirkning på lydisoleringen da prinsippet bygger på "masse - luft - masse". Man kan si at disse parameterne danner et "system" der ulike sorters lag- samt verdiene for de nevnte parameterne avgjør hvordan konstruksjonen kommer til å isolere lyd (f.eks. resonanser, isoleringsgrad ved ulike frekvensbånd osv.). Generelt kan man si at hvis parameterverdiene økes, forbedres lydisoleringen.

Den løsningen som beskrives ovenfor er den vanligste tiltaket i slike sammenhenger når man ikke har mulighet til å utbedre problemet ved lydkilden (overside bjelkelag),

Akkurat som DrGreenbaum sier, er det klokt å først gjøre en isolasjonsmåling for å på den måten kunne regne ut hvilken konstruksjon som er mest egnet for å oppfylle satte krav eller ønsker om lydisolering.

Sist redigert:
Akkurat, det er viktig å gjøre en isolasjonsmåling først. Finnes det noen bedrifter som dere kan anbefale i dette tilfellet?

Det ville også være bra å vite om det finnes en god isoleringsmetode ved lydkilden (oversiden av bjelkelaget) om jeg klarer å "overtale" naboene :) Takk for alle tips!

For naboene er det viktigste at de legger overgulvet som en flytende konstruksjon dersom de endrer på gulvet. Når det gjelder ditt spørsmål 1 ovenfor, er det et superkomplisert juridisk svar som ikke jeg kan svare på, men essensen av det er at du ikke kan gjøre noe hvis de bygger "feil". Du kan imidlertid bruke det som pressmiddel mot foreningen din så foreningen skal stå for tiltak som gjør at lovkrav oppfylles, og foreningen kan i så fall drive det videre mot naboene. Får se hvordan det blir med naboskapet der, men...

På spørsmål to har du forstått det helt rett. Med mindre avstand i systemet kan det til og med bli en forverring av lydisoleringen for enkelte lavere frekvenser, noe som kan gjøre at det oppleves som en total forverring av luftlydisoleringen. Trinnlydsnivået er trolig uendret, og forskjellen mellom disse to måleverdiene er luftbåren respektive lyd som forplanter seg gjennom stommen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.