Jeg har en kjeller der verkstedet mitt befinner seg rett under stua vår på bakkeplan, og planen min er snart å gjøre et tiltak for å forsterke lydisoleringen i kjellertaket siden verkstedet ikke er fullt innredet og i bruk ennå.

Slik det ser ut nå er det ovenfra stua og ned:
- Klikkgulv
- Undertak sponplate (~35mm eller hva det nå er)
- Bjelkelag med glassull (jeg har lagt til ekstra glassull ved bytte av undertaket på bakkeplan)
- Takpanel i kjelleren

Det vil si taket i kjelleren utgjøres av bare et lag med gammel trepanel uten not og fjær, så det er sprekker samt noen hull her og der. Min løse tanke har vært å sette opp OSB + gips eller tilsvarende utenpå takpanelet i kjelleren for å tette til strømningen av lyd oppover. Kanskje OSB + gips + akustikkpanel, dvs. sånne med treribber (eller annen type panel som er laget for å dempe akustisk).

Utover tiltaket i kjellertaket har jeg tenkt å prøve å finne en passende gummimatte å legge på betonggulvet i kjelleren, som nok generelt ville dempe spretningen av lyd i verkstedet slik at mindre av det finner veien opp til stua.

Har noen andre noen tanker, tips eller råd om dette?

Når man prøver å lydisolere skal man velge materialer med høy densitet. Mitt forslag er å glisse opp innertaket med Gyproc akustikkprofil AP 25 og dekke med 2 lag gips. Spar en glippe på ca 3mm mot omsluttende vegger. Fug hvert lag med akustikkfug. I bjelkelaget hadde det vært bedre med en mineralull med høy densitet i stedet for glaskula.

• Liker
Jochi
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Når man prøver å lydisolere skal man velge materialer med høy densitet. Mitt forslag er å glese opp innertaket med Gyproc akustikkprofil AP 25 kledd med 2 lag gips. La det være en glipe på ca 3mm mot de omsluttende veggene. Fug hvert lag med akustikkfug. I bjelkelaget hadde det vært bedre med en mineralull med høy densitet i stedet for glasskule.
Bra tips med akustikkprofilen fra Gyproc, skal se nærmere på det og se om det vil funke, jeg har noen dekorative bjelker i kjellertaket som går tvers over på flere steder, så det blir å passe inn noe ekstra mellom dem og i så fall antakelig la det være 3mm og akustikkfuge mot bjelkene. Når det gjelder glassull vs mineralull har min oppfatning vært at de er veldig like med tanke på lydisolering, ikke for at det spiller noen rolle i dette tilfellet, jeg kommer ikke til å rive opp gulv eller tak på nytt for å bytte materialet i bjelkelaget.

Jeg tenkte ikke at du skulle gjøre om isoleringen, men man skal helst velge mineralull til lydisolering ettersom den har høyere tetthet enn glassull.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.