5.117 lest ·
23 svar
5k lest
23 svar
Lydisolering - innervegg
david__ skrev:
@claym ja funderte litt på stålstendere først, men som du sier; kun et par år og resten rundt er tre (noe som jo er feil).
Et spørsmål til: de eneste to tilluftsventilene i kjelleren ligger i det rommet jeg nå bygger vegg mot. Skal jeg sette en ventil i denne nye veggen da? Jeg har sånne friskluftsventiler som man bruker for yttervegger igjen fra forrige renovering.
Ja det kan være en tanke (antar at du vil ha luftsirkulasjon og derfor vil ha en ventil i veggen?). Et annet alternativ, som er enklere, er å la døra stå åpen eller ha en sprekk under døra som slipper gjennom luften (f.eks. droppe terskelen og kanskje kappe døra i nederkant)
Da jeg bygde en vegg i kjelleren min lot jeg det være en sprekk under døra (har den også åpen)
men det du trenger å tenke på uansett: vil det komme inn luft i det rommet som ikke har noen ventil? Antar at det rommet ikke har noe avtrekk heller?
Skulle jeg gjøre dette bygge ville jeg nok droppet ventilen i den nye veggen og latt døra stå åpen eller kappet nederkanten på døra. Alt dette fordi du uansett vil gjøre om ting i fremtiden.
beklager om dette svaret er litt rotete. Kommer på ting mens jeg skriver ....
Sist redigert:
Takk for bra svar! Er det ikke bedre for lydisoleringen å bruke ventil i stedet for sprekk?C claym skrev:Ja det kan være en tanke (antar at du vil ha luftgjennomstrømning og derfor vil ha en ventil i veggen?). Et annet alternativ, som er enklere, er å la døren være åpen eller ha en sprekk under døren som slipper gjennom luften (f.eks. droppe terskelen og kanskje kappe døren i nederkant)
Da jeg bygde en vegg i min kjeller lot jeg det være en sprekk under døren (har den også åpen også)
men det du trenger å tenke på uansett: vil det komme inn luft i det rommet som ikke har noen ventil? Antar at det rommet heller ikke har noen avtrekk?
Skulle jeg gjøre dette bygge ville jeg nok droppe ventilen i nye veggen og la døren være åpen alt kappe nederkanten på døren. Alt dette fordi du uansett kommer til å gjøre om ting i fremtiden.
Beklager om dette svaret er litt rotete. Kommer på ting mens jeg skriver ....
Det er mer at det er støy i etasjen over og vi har noen ganger gjester som sover der nede.C claym skrev:
Det viktigste er at det blir lufttett med hensyn til lydisoleringen. Hvis du bygger veggen så du har en glipe under kan det være vrient å få en gummilist til å slutte helt tett. Enklere er trolig å stappe inn skikkelig med drev og deretter toppforsegle med akustisk mykfug fra begge sider. Alternativt gipsbruk under hele veggens dybde. Men hvis veggen er såpass liten i forhold til størrelsen på døren, vil døren i seg selv, og eventuelle gliper rundt denne, ha stor innvirkning på den totale lydisoleringen.david__ skrev:
Hei!
Jeg skal bygge en innervegg (trestendere og gips) med en dør (mellom to rom). Dog skal jeg ikke feste den i gulvet da det trenger å kunne bevege seg. Jeg antar at det er bra å sette noe form for materiale under svillen for å dempe lyd litt. Men hva? Noen foreslo vanlig tetningslist som man har til vinduer. Men jeg vet ikke, så jeg spør dere!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Innerväggar av masonit - måla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Verkstadsbygge - Kabeldragning genom innervägg
El -
Innvegg i 60-talls hus - trefiber vs gips?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Byggföretag med kompetens inom ljudisolering - Stockholm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Lydisolering i innvendige vegger - hva blir den oppfattede reduksjonen?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi