P
Hei,

Holder på å prosjektere renovering på overetasjen og skal derfor bygge nye vegger til soverom osv. Siden jeg er oppvokst i et 80-talls kataloghus uten noen tanke på lydisolering har det satt sitt preg. -Det er veldig viktig for meg at det blir "stille".

Jeg har forstått at det finnes antall byggteknikker, men har ikke helt forstått om man for eksempel bygger i henhold til bilde 2a eller 2b? isolasjonen kommer jo ikke i cc25? Med hvilket alternativ oppnår man for eksempel ved TV-titting på "normal" lydnivå, så man hører noe men uidentifiserbart hva som sies/høres henholdsvis "helt stille"? Vi har tenkt å ha osb+gips, men hvis det er slik at man får mye igjen for gips+gips så kanskje vi ser på det i stedet. Hvor stor forskjell gjør for eksempel 45x70 stendere kontra 45x90? I bildet er det 70.

• Diagram over ulike veggkonstruksjoner for lydisolering, med alternativer 1, 2a, 2b, 3a og 3b, inkludert forskjellig plassering av isoleringsmateriale og støttebjelker.
Hei!

Jeg har gjort om noen vegger i vår leilighet og også noen vegger i vårt sommerhus. Man kommer veldig langt med det som du beskriver som alternativ 1. Hvis din vegg har, fra den ene siden til den andre, gips-osb-isolasjon/reisverk-osb-gips, så dempes lyden betraktelig ifølge min erfaring.

Jeg "krydret til" to vegger i vår leilighet med å i tillegg legge lumppapp mellom OSB-en og gipsen. Jeg vet ikke om det gir så mye men jeg tenker at jo flere materialgjennomganger lyden må gjøre desto mer dempes det (klassisk fysikk). Det kostet veldig lite og tok egentlig ingen ekstra tid. Man kan også sette lumppapp på reisverket før OSB-en for å få ytterligere en materialgjennomgang.

Man må også tenke på hvilken dør man har. Det duger ikke med en pappdør, men man trenger en solid tredør.

Når det gjelder 45x70 kontra 45x90 så blir det naturligvis en viss effekt, dels fordi det er mer stabile stendere (mer masse for lyden å forsere) men også at det blir tykkere isolasjon (igjen mer masse for lyden å forsere).

Jeg funderer på om du ikke får mest effekt hvis du heller skrur ned lyden på TV-en og sørger for å ha mye materiale i rommet som kan ta opp lyden som sprer seg i rommet (tepper, gardiner etc.), men det var ikke det du spurte om så vi kan la det svaret utebli. ;-)

Ikke så mye direkte svar på spørsmålet ditt, men forhåpentligvis kommer du litt lenger i dine tanker. Lykke til!

• Liker
Bengt Hans
  • Laddar…
P
Takk for inputen!

Ja, klar over dør-problematikken, den skal jeg selvfølgelig også ta tak i men det kommer litt senere. Hadde vært interessant å høre om noen har testet alt. 2 eller 3 for å vite om forskjellen blir så stor at de synes det var verdt det, sammenlignet med alt 1.

Vi har en soveromsvegg som er som alt 1, dog med dårlig dør uten terskel, så det blir ikke rettferdig, men tenkte jeg kanskje skulle teste å ta med en madrass inn og stille foran. Deretter får noen på andre siden skru opp volumet på tv'en.:rofl:

• Liker
The_Sweet_Spot
  • Laddar…
P
Ingen annen med input om ovenstående varianter?

Gå inn på gyproc.se og se på deres veggnykler så ser du nøyaktig hva forskjellen er på dine veggtyper. Osb gir ca 5dB dårligere demping enn gips

Her er en tabell fra Gyprocs håndbok så du kan se omtrent hva du trenger for vegg. Velg en skrufast gipssplate i stedet for osb.

Tabell med lydisolasjonsverdier for forskjellige Rw-verdier (25-60 dB) for veggkonstruksjoner. Viser hva som kan høres ved ulike lydnivåer.

• Liker
ardugolr
  • Laddar…
P
Aha, Gyproc-siden var veldig bra synes jeg i kombinasjon med tabellen ovenfor, takker.

fant dessverre ikke kombinasjonen med trippelgips på 70regel og isolasjon. Når man gjør med luftspalte så blir veggene veldig tykke, alt bruke deres akustikkprofil, men den virket ganske omstendelig å montere.

Jeg har bygd alle ikke-bærende innervegger i kjelleren (med støyende rom som verksted, lekerom, vaskerom, garasje osv.) i henhold til modell 2a, som jeg mener skal dempe omtrent 50 dB, men hvis det finnes andre veier for lyden å gå, blir den ekstra dempningen i veggene litt unødvendig, man må tette alt.

Det er viktig at lyden ikke går fra rom til rom via taket som ofte bare er enkelgips og åpent rom mellom rommene oppe i himlingen, med dobbeltgips eller sånn som jeg har gjort med å ha kryssfinér + gips så blir det litt bedre.

Det som jeg opplever som den vanskeligste veien å tette er gjennom dørene, har man ikke en dør beregnet for lydisolasjon, går det veldig mye lyd gjennom dem. Jeg har merket at det er veldig fordelaktig å ha et gjennomgangsrom mellom to rom da blir det veldig mye bedre lydisolering, noe vi for eksempel har på soverommet som har helt udempede vegger (råspont + gips på begge sider men ingen steinull, deretter vanlige dører men med tetningslist unntatt ved terskelen) men som man må passere vår "walk through closet" (kleskammer) for å komme til, noe som gjør det rimelig å sove selv om det er folk som snakker i stuen (man kan ikke høre akkurat hva folk sier selv om man hører at folk snakker). Så bra dører eller bufferrom rundt de man vil lydisolere er viktigere enn veggene, ulempen er imidlertid at lydisolerende dører er så dyre at det ikke er et realistisk alternativ hvis man trenger for mange (går imidlertid å kjøpe billigere brukte).

Et problem som imidlertid oppstår med lydisolerende dører er at ventilasjonen ikke fungerer hvis man tetter til døren, da luft skal komme inn via soverom og gå ut via bad via innerdørene i huset, så da må man ordne alternative veier for luften å gå for å unngå dårlig luft, og de veiene bør være lydisolerte også.

Sist redigert:
P
rickardg rickardg skrev:
Jeg har bygget alle ikke-bærende innervegger i kjelleren (med bråkete rom som verksted, lekerom, vaskerom, garasje osv.) i henhold til modell 2a, som jeg mener skal dempe rundt 50dB, men hvis det finnes andre veier for lyden å gå, blir den ekstra dempingen i veggene litt unødvendig, man må tette alt.

Det er viktig at lyden ikke går fra rom til rom via taket som ofte bare har enkelgips og fri passasje mellom rommene oppe i bjelkelaget. Med dobbelgips eller slik jeg har gjort, med kryssfiner + gips, blir det litt bedre.

Det jeg opplever som den vanskeligste veien å tette, er gjennom dørene. Har man ikke en dør beregnet for å lydisolere, går det veldig mye lyd gjennom dem. Jeg har lagt merke til at det er veldig fordelaktig å ha et gjennomgangsrom mellom to rom, som gir mye bedre lyddemping, hvilket vi for eksempel har i soverommet som har helt uisolerte vegger (rakved+gips på begge sider, men ingen steinull, samt vanlige dører med tetningslister bortsett fra ved terskelen). Man må passere vår "walk through closet" (klesskap) for å komme til, som gjør det rimelig å sove selv om folk prater i stua (man kan ikke høre helt hva folk sier, selv om man hører at folk prater). Så gode dører eller bufferrom rundt de man vil tette, er viktigere enn veggene, ulempen er dog at lyddempende dører er så dyre at det ikke er et realistisk alternativ om man trenger for mange (går forsåvidt å kjøpe billigere brukte).

Et problem som imidlertid oppstår med lyddempende dører, er at ventilasjonen ikke fungerer hvis man tetter igjen døren, da luft skal komme inn via soverom og gå ut via badet gjennom innerdørene i huset. Da må man ordne alternative veier for luften å gå for å ikke få dårlig luft, og de veiene bør også være lydisolerte.
takk! Hvis du gjorde i henhold til alt 2a; hvor bred luftspalte har du? Kjører du 70-regler og 70-steinull? Hvordan får du dem eventuelt til å beholde luftspalten og ikke "sagge" som en "S"? Eller skjer det kanskje rett og slett ikke?

Hvordan gjorde du med karmtykkelsen, siden standardbreddene som finnes ikke passer da, antar jeg? Hvis man lager en dobbeltvegg som alt 3, som kanskje havner på 21cm, hvordan gjør man med dørkarmen da?

angående ventilasjon så har jeg ftx og kommer til å gjøre om rommet ved siden av til garderobe der rommene skal dele på døren til resten av huset. Jeg har imidlertid tilluft i det rommet i dag, så får se om jeg orker å trekke om rørene på loftet. Hvis ikke så blir det et lydisolert overluftsdon. Leter også etter virkelig gode lyddempende dører, noen som har tips om slike?

Jeg kjørte en ramme av 95-regler og 70 regler inne i veggen, så det blir 25 mm luftspalte.

Steinullen skal være av riktig densitet (husker ikke hvilken densitet men ganske tung) for optimal lydisolering og den faller ikke sammen slik som glassull, den sitter litt i spenn mellom reglene så den holdes på plass men det er ikke helt perfekt så det blir noen ganger litt luftspalte på begge sider når isoleringen ikke sitter helt til den ene siden, men det bør ikke være superkritisk antar jeg.

Satte dørene forskjøvet mot hengselssiden, skrudde med karmeskruv og drevde spalten mellom karm og vegg og så fylte jeg på med en malt (smyg?)list som var passe tykk for å komme i nivå med veggen, med en tykkere vegg ville jeg nok ha brukt ferdigmalt MDF-plate tilpasset for vindussmyger.

Jeg som også har FTX har brukt to avtrekksventiler koblet sammen med en lyddemper for å få balanse på luftstrømmen mellom rom med lydisolering.

P
rickardg rickardg skrev:
Jeg kjørte en ramme av 95-reglar og 70 reglar inne i veggen. så det blir 25mm luftspalte.

Steinullen skal være av riktig densitet (husker ikke hvilken densitet men ganske tung) for optimal lydisolering og den siger ikke sammen slik som glassull, den sitter litt i spenn mellom reglene så den holdes på plass men det er ikke helt perfekt så det blir noen ganger litt luftspalte på begge sider når isolasjonen ikke sitter helt mot den ene siden men det bør ikke være superkritisk antar jeg.

satte dørene forskjøvet mot hengselssiden, skrudde med karmeskrue og drevde spalten mellom karm og vegg og deretter fylte jeg på med en malt (smyg?)list som var passelig tykk for å komme i nivå med veggen, med en tykkere vegg hadde jeg nok brukt ferdigmalt mdf-plate beregnet for vindusåpninger

Jeg som også har FTX har kjørt med to avtrekksventiler sammenkoblet med en lyddemper for å få balanse på luftflyten mellom rom med lydisolering
Aha! gjorde du da så at annenhver regel satt mot den ene siden og annenhver mot den andre som 2a, da havnet steinullen også annenhver mot hver veggside, eller? Da blir det 30cm cc antar jeg? Skar du til steinullen selv eller fant du noe mål som passet? Eller 90 kanskje, så det blir 45cm mellom hver regel?

hva mener du med ”forskjøvet mot hengselssiden”?

hva tror du om å sette et lag osb også, enten innerst eller som midtlag?

tror jeg nok satte all steinull mot en side da instruksjonen jeg fulgte sa det og det er det mest praktiske da det er lettest å trykke den helt inn når veggen er åpen mot én retning.

ja 30cm CC, skar steinullen selv

da dørkarmen er ty 95mm og veggen er 120mm, så setter jeg dørkarmen i nivå med gipsen på den ene veggen og det blir den siden hvor hengslene stikker ut, så blir det 25mm list på den andre siden og så dørlister utenpå på begge sider som vanlig, gjør man ikke det moser dørbladet listen om man åpner døren mer enn 90 grader

P
Ok, nå forstår jeg. Takk!!

P
@rickardg glemte å spørre; har du stikkontakter/lysstrømbryter osv i de veggene? I så fall, har du dem på isolasjonssiden eller i luftspalten? Boret gjennom stenderne?

Har diverse uttak på begge sider, boret gjennom stenderne i taket for å komme inn i bjelkelaget noen ganger og laget en utskjæring i overbjelken for å få inn rør til bæreverk, i noen få tilfeller har jeg noe rør sidelengs og boret gjennom de vertikale stenderne.

Jeg har alle rør som harde VP-rør og prøver å trekke dem i midten av veggen så mye som mulig for å beskytte dem mot skruing. Har saget utskjæring i isolasjonen for bokser, så har jeg for meg at jeg ofte saget en slisse halvveis gjennom isolasjonen der rørene trekkes, det er litt forskjellig med forskjellige vegger, noen ganger har jeg nok spikret rørene mot de vertikale stenderne og bare latt isolasjonen komprimeres litt mer i det hjørnet der rørene havner, problemer løses på stedet når de dukker opp, har en tendens til å bli mange spesialtilfeller hele tiden når man bygger :-/

Hovedformålet med isolasjonen er nok å dempe lyd som spretter rundt i veggen, så selv om det ikke er helt perfekt dekkende blir det tilstrekkelig bra, spesielt hvis man ikke har 50dB lydisolerende dører vil finlir med isolasjonen trolig være ubetydelig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.