Heisann, jeg må akutt lydisolere gulvet mitt ned til naboen, dels blir jeg forstyrret av deres lyd og dels dem av min. Derfor har jeg besluttet meg for å lydisolere gulvet i stuen og eventuelt gangen. Men hvordan bør jeg gjøre det? Tanken var å kle gulvet med cellplast, lydisolerende underlagsfoam og deretter passende klikkgulv oppå, kan det bli bra?

Eventuelt vurderte jeg å legge bobleplast mellom cellplast og underlagsfoam. Er jeg på rett vei eller er jeg helt offpist?

Må lydisolere eller flytte. Så tips.

Q
Hva er det for en bygning? Er det hule gulv så kan man vel isolere dem.
Er det betonggulv så burde et solid tregulv med foam under dempe en del.

Ja, det er altså normal leilighet fra 1940-1950 ca
Nesten 100 på at det er betong og så parketten rett på.

Siden det er en leiebolig vil jeg gjerne gjøre det kostnadseffektivt. Trolig hadde ryamatta eller heldekkende teppe gjort en del men, det er ikke nok.

Q
A Alternativamateriel skrev:
Nesten 100 på at det er betong og så parketten rett på.

Siden det er en leiebolig vil jeg gjerne gjøre det kostnadseffektivt. Trolig hadde ryamatte eller vegg-til-vegg-teppe gjort en del men, det er ikke nok.
Foppa-tøfler og mange tepper er vel det billigste jeg kommer på.

Så min tanke om celleplast, lyddempende underlagsgummi, og så laminatgulv oppå er forkastelig eller?
4000 kr er det definitivt verdt for søvnens skyld.

Så bygde man ikke i 1940-50. Har dere et parkettgulv med staver så er det et plankegulv under dette. Plankegulvet ligger på trestendere, enten direkte oppå betongen eller nedgravd i sand. (Men i det sistnevnte tilfellet burde ikke lydforstyrrelsene være så store). Det er vanskelig å gi et godt råd uten å vite mer nøyaktig hvordan det ser ut. Hvis det er betong i bjelkelagets nedre del, kan dere sjekke ved å slå med et kosteskaft i taket. Neste bjelkelag bør være bygget på samme måte.

Jo, taket æy jo stenhårdbetong. Under ek stavarna ligger det en form for tre. Under vet jeg ikke, skal jeg bore et hull og sjekke?

Jeg kommer ikke ned til naboen da? Haha.

Jeg kommer ikke ned til naboen da? Haha.
Den risikoen er nok veldig liten... Under parketten ligger et vanlig tregulv med spontede relativt smale bord som i sin tur hviler på bjelker. Spørsmålet er hvor høye bjelkene er og om de hviler direkte på betongen. Det er klart at hvis du kan bore et hull et sted der det ikke merkes, så er det en metode. Alternativet er å sjekke i Byggesakskontorets arkiv. Siden det er en flerbolig fra den tiden finnes det garantert enten konstruksjonstegninger eller tekniske beskrivelser. Konstruksjonsberegninger var obligatoriske.

Når du har funnet ut hvordan etasjeskilleren er bygd, er nok den peneste løsningen å ta opp stavparketten og undergulvet og gjøre en form for isolering der. Hvordan avhenger av den faktiske utformingen av bjelkekonstruksjonen. Stavparkett kan tas opp og legges tilbake hvis man er tålmodig.

• Liker
chrill3
  • Laddar…
H
Nesten 100 på at det er betong og deretter parketten rett på.

Siden det er en leiebolig vil jeg gjerne gjøre det kostnadseffektivt. Trolig hadde ryematte eller heldekkende teppe gjort en del men, det er ikke nok.
er det leiebolig trenger du ikke gjøre noe.
dere to naboer kan gå til deres utleier og prate.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.