Tenkte å legge litt isolasjon (kanskje 50-70 mm Isolina eller iCell) og doble gipsplater mellom takbjelkene mellom nedre etasje og øvre etasje, dels for å holde på varmen litt mer i nedre etasje, dels for å dempe lydoverføring mellom etasjene. Vil gjerne diskutere dette litt!
Huset er fra ca. 1945, ytre tegl og deretter trekonstruksjon innenfor det. Det er to etasjer, delvis uinnredet (kald) men mest innredet overetasje (vi kommer til å innrede hele om fire/fem år). Bjelkene er 200 høye og 100 brede. Plankene man ser oppå takbjelkene er også gulvet i etasjen over, så der finnes virkelig ingenting i dag. Lydmessig er det som å være i samme rom... Som vist på bildet så har det tidligere vært et tak i deler av huset (f.eks. kjøkkenet, til venstre), som har gått under bjelkene, mens det andre steder (f.eks. stue, til høyre) har vært synlige bjelker, da med et lag "Treetex" på lekter mellom bjelkene og spikret masonitt på bjelkene. Planen er også her å erstatte "Treetexen" med isolasjon og doble gips.
Hva er en god fremgangsmåte? Fant denne beskrivelsen fra GDS (http://tipsattgora.eu/gds_sv_131150-haev_loftet_17_web.pdf) Er den noe å ha? Og hva er forskjellen hvis jeg vil gjøre det med trelekter i stedet for metalllekter? Høyere lydoverføring? Og finnes det annet å tenke på?
Som vanlig finnes det sikkert bakgrunnsinfo jeg har glemt å gi og en masse andre forutsetninger som jeg tar for gitt men som kan være nødvendige for å gi svar og tips... så spør gjerne .
Hva er bra fremgangsmåte? Fant denne beskrivelsen fra GDS ([lenke]) Er den noe å ha? Og hva er forskjellen om jeg vil gjøre det med trelekter i stedet for metallprofiler? Høyere lydoverføring? Og er det annet å tenke på?
Lyddempingsmessig er det ikke så bra. Hvis du derimot vil ha synlige bjelkelag eller høyere takhøyde er det et alternativ.
Et bedre alternativ er å sette inn nye trebjelker mellom eksisterende og da i mindre dimensjon, kanskje 42x180 slik at de ikke har noen kontakt med overgulvet eller de andre bjelkene. Man må senke ned bjelkene noe også slik at gipsen ikke har kontakt med det gamle bjelkelaget. Deretter gipse 2-3 lag. Fullisolere med steinull.
Lyddempingsmessig er det ikke så bra. Om du derimot vil ha synlig bjelkelag eller høyere takhøyde er det et alternativ.
Et bedre alternativ er å sette inn nye trebjelker mellom eksisterende og da i mindre dimensjon, kanskje 42x180 så de ikke har noen kontakt med overgulvet eller de andre bjelkene. Man må senke ned bjelkene noe også så gipsen ikke har kontakt med det gamle bjelkelaget. Deretter gipse 2-3 lag. Fullisolere med steinull.
Takk for svar, FG! Interessant. Disse bjelkene man setter imellom, hva er de festet i? Spennvidden er på nesten fem meter i hvert rom. Må man feste dem i veggene i så fall? Blir både innervegger og yttervegger. Og tar ikke lyden seg videre den veien i så fall? Tenker at det blir et betydelig større inngrep enn planlagt … Hmmm … Og ville det holde med "bjelke" på 45x95, om man vil ha knapt halve originalbjelken synlig?
Ja jisses, dette med lydoverføring er jo en vitenskap i seg selv, har sjekket diverse kilder og avhengig av krav man har så kan det jo være nok med en skrue som setter material i kontakt med hverandre så er det "kjørt". Nå har jeg heldigvis ikke de kravene, mest hverdagsønsket om at tydelig tale i det minste kanskje skal gå over til dempet mumling … Tenker meg nettopp avstand mellom materialer, med akustisk fugemasse, kanskje noe dempende mellom trebitene (syllisoleringsmaterial eller fiberduk), men så kommer det jo alltid skruer og annet inn i bildet som overfører likevel …
Takk for svar, FG! Interessant. Disse bjelkene man setter imellom, hva er de festet i? Spennvidden er på nesten fem meter i hvert rom. Må man feste dem i veggene i så fall? Blir både innervegger og yttervegger. Og tar ikke lyden seg videre den veien i så fall? Tenker at det blir et betydelig større inngrep enn planlagt … Hmmm … Og ville det holde med "bjelke" på 45x95, om man vil ha knapt halve originalbjelken synlig?
Ja jisses, dette med lydoverføring er jo en vitenskap i seg selv, har sjekket diverse kilder og avhengig av kravene man har så kan det jo holde med en skrue som setter materialer i kontakt med hverandre så er det "kjørt". Nå har jeg som flaks ikke de kravene, mest et daglig ønske om at tydelig tale i det minste kanskje skal overgå til dovt mumling … Tenker meg nettopp avstand mellom materialer, med akustisk fugemasse, kanskje noe dempende mellom tredelene (syllisolasjon eller fiberduk), men så kommer jo alltid skrue og annet inn i bildet som overfører likevel …
Skal tilføye at jeg så klart ikke tenker at en regel (som det jo blir) på 45x95 med spennvidde fem meter kan bære to lag gips. Derfor ville det være interessant å diskutere litt hvordan en "hengende" løsning kan gjøres, som tillater at bjelkene ikke bygges inn. Har for eksempel sett løsninger en eller annen plass hvor man setter opp bjelke / bærende regel etter hvert, men da er jo den opphengingen festet i noe den også … så … Og mange av de løsningene ser også ut til å være laget for å kunne bygges fra begynnelsen, altså ikke at det går an å få til ved en renovering av et 40-tallshus … ja, det er mye som blir vanskeligere nettopp fordi det må gjøres i forhold til en gammel løsning, som i seg selv ikke er laget med mellomrom mellom materialer og tetninger som skal hindre lydoverføring …
FGs forslag er ingen dum løsning og ville gi god lydisolasjon. For å oppnå dette trengs en luftfjær som man får med et undertak som er frikoblet bjelkelaget.
En standardvariant er å feste undertaket i akustikkprofil, mulig at siden du lenket til skal fungere på en slik måte. Selv vet jeg at Gyprocs akustikkprofil AP25 fungerer bra. 2 gipsplater og minst 70 mm mineralull er ikke dumt i undertaket. Legger du gulvgips eller har annet tungt overgulv øker lydisolasjonen.
Prinsippet er at mer masse = bedre lydisolasjon, med to tunge overflatesjikt samt luftfjær og absorbenter imellom får man automatisk god lydisolasjon. Lange skruer eller feilmontering "kortslutter" konstruksjonen.