Har i dag åpent inn til avløpsrøret som kommer ned fra overetasjen, ikke så trivelig syn jeg vet - men nå skal det bygges igjen (etter drøye 2 år i huset) :)
Røret går ned i et rom ved siden av trappen som er ca 30x70cm, kaldt og varmtvann er trukket på samme sted.
Nå når det skal bygges igjen vil jeg fjerne så mye spyling og rennelyd som mulig.

Tenker meg å fylle opp rommet med steinull, og deretter sette dobbelt gips på de 3 sidene jeg kommer til.

Er jeg inne på riktig spor, eller bør jeg se på andre løsninger? :)

Markskive i steinull pleier å fungere bra for dette. De er 5 cm tykke.
Ellers finnes det lyddempende avløpsrør f.eks. Poloplast som passer direkte på vanlige PVC-deler.

Jeg hadde samme i min gang. Lagde et forferdelig bråk. Synes lyden har forsvunnet nok bare etter å ha bygget inn røret med spon+gips. Inspeksjonsluke kan være bra, grunnen til at vi hadde røret åpent var at en tidligere eier hadde opplevd at røret begynte å lekke og derfor ønsket å ha kontroll på det.

Jeg fylte med det jeg hadde tilgjengelig, det ble glassull. Jeg presset inn så mye det bare gikk og satte på enkelt gips. Ble helt ok. Spyling i overetasjen kan fortsatt høres hvis det er stille i huset og man står ved siden av. Har du dobbelt gips, så tror jeg det blir veldig bra.

Bitumenmatte rundt røret, finnes selvklebende på f.eks. mekonomen. Demper på grunn av sin tyngde og gjør det veldig effektivt.

Man bruker det blant annet for at plåten i bilen ikke skal gi etter når man har litt stereo, kan også brukes til generell lydisolering.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.