Holder på å bygge et nytt hus og har oppdaget et problem. Jeg har en yttervegg som luter ut ca. 17 mm over 5,4 meter. Dette oppdaget jeg først etter at hele utsiden av huset ble ferdig. Altså fasadeplate, spikerlekter, panel, innramming, listverk. Alt er ferdig. Huset er derfor låst, og å prøve å rette ytterveggen virker umulig.

Problemet må ha oppstått i forbindelse med at takstolene ble løftet på plass, det er det eneste jeg kan tenke meg. Dumt nok delegerte jeg ansvaret for å avstive og sjekke lodd for ytterveggene til min far, så jeg kan ikke med 100% sikkerhet vite at veggen var i lodd før takstolene kom på plass. Men jeg stoler på ham, og ingen tenkte på å sjekke loddet etter at takstolene var på plass.

Nå funderer jeg på hva jeg skal gjøre fremover. Har nettopp fått på dampsperre på ytterveggene, og neste steg blir å spikre 45x45 liggende lekter på ytterveggen. Jeg tenker at jeg får forlenge bak de liggende lekterne slik at platene som festes mot installasjonssjiktet deretter blir i lodd i det minste. Da vil jo i det minste innsiden av ytterveggen være rett, noe som er det viktigste.

Et annet dilemma er at karm til vinduer og balkongdør også luter utover siden disse flukter med ytterveggen. Jeg ser ingen enkel løsning for det heller da karmene er teipet/tettet og innramming/listverk er montert.

Er det noe jeg kan gjøre eller bør gjøre før jeg går videre? Hvilke konsekvenser kan dette få ved sluttutbefaring?

• Liker
Brolle85
  • Laddar…
Du har altså målt en helling på 3 mm per meter.
Hvordan klarer du å måle med en slik presisjon på 5,4 meter?

Og hvilken betydning har denne ytterst lille hellingen mener du?

• Liker
tergo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har altså målt en helning på 3 mm per meter.
Hvordan klarer du å måle med slik presisjon på 5,4 meter?

Og hvilken rolle spiller denne svært lille helningen mener du?
Jeg har dels satt en spiker i hammerbåndet festet en snor der med en vekt og målt avstand fra snor til hammerbånd samt syll. Dette ga en differanse på 17 mm. Bjelkelaget er åpent.
Samt så har jeg med et 2500 mm vater målt en forskjell på ca 9 mm.
Presisjonen kan settes spørsmål ved, men det helner gjør det.

Ifølge hus ama skal det vel maks helne 5400/600=9 mm. Jeg har jo det dobbelte kan vi jo si.
Min bekymring er anmerkning ved sluttbesiktigelse. Og om det finnes noen tips på hva jeg kan gjøre, som jeg selv ikke har tenkt på.

Det høres ut som om din far møter en tøff tid, om han fortsetter å hjelpe deg. Om du ikke kan tåle dette, så er det nok ikke mange ting du kommer til å være fornøyd med fremover i husbyggingen:D.

Bygger dere helt selv? Hvem krever sluttbesiktigelse? Besiktigelsesmannen vil neppe måle om veggene er rette.

A AG A skrev:
Det høres ut som om din far går en tøff tid i møte, om han fortsetter å hjelpe deg. Om du ikke kan tåle dette, så finnes det nok ikke mange ting du kommer til å være fornøyd med fremover i husbygget:D.
For å beholde en form for indre fred har jeg valgt å tro på at noe mer overnaturlig har skjedd som har gjort at veggen heller :D Far er inntil videre portet fra bygget.

• Haha
AG A
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygger dere helt selv? Hvem krever sluttbefaring? Befaringsmannen vil neppe måle om veggene er rette.
Jeg bygger helt selv. Kommer ikke til å trekke el eller va, men ellers bygger jeg selv. Jeg kanskje tar feil, men må man ikke ha en befaring før jeg kan få slutttillatelse fra kommunen? Men jeg kanskje ikke trenger å være bekymret for det da?

Beste svar

Nei, befaring er frivillig i ditt tilfelle. din KA tar seg av papirarbeidet, gjør ham fornøyd så er kommunen fornøyd på sluttmøtet.

• Liker
Intershade
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.