Vi har et sokkelhus fra 72 som luktet ved innflytting (kledde betonghullstensvegger i underetasjen). Nå har vi gjort i stand underetasjen slik at alt risikomaterialet er borte, og det lukter bra der (pusset og malte vegger). Vi har imidlertid oppdaget at overetasjen og klær fortsatt lukter, men annerledes. Først tenkte vi at det var alle tekstiler og møbler som hadde lukt igjen. Men det merkes bare større og større forskjell mellom underetasje og overetasje jo mer tiden går. Dessuten lukter det verst ved ytterveggene, noe vi tidligere "forklarte" med at det ikke var tett og lukten fra underetasjen kom opp der. Men det stemmer jo ikke lenger. Vi merker lukt ved 3/4 yttervegger, men det er nok mest fordi vi oppholder oss i tilknytning til de 3.
Først var jeg inne på syllene (se tråd) men det virker mest fokusert på når de ligger slik at de kan ta opp fukt. Jeg tror fortsatt at syllene som ligger på grunnmuren er impregnert med cuprinol. Men at fukten skulle stige så høyt er ikke rimelig med tanke på forutsetningene med drenering og jordsmonn.
Etter å ha søkt og søkt har jeg funnet at også gammel vindsperre tydeligvis kan lukte. Den lukter ifølge internett litt søtt og muggent. Det stemmer ganske bra, ettersom lukten er annerledes og mildere sammenlignet med lukten vi hadde i underetasjen (som luktet angrepet tre og fikk øynene til å renne).
Er det noen som vet eller har erfaringer med dette?
Må vindsperren også ha vært våt for å begynne å lukte? Eller holder det at den er gammel? Jeg er tvilsom til at det har lekket inn vann i alle veggene? Dessuten lukter det mer når solen har stått på veggene, dvs det lukter mer nå om sommeren.
Først var jeg inne på syllene (se tråd) men det virker mest fokusert på når de ligger slik at de kan ta opp fukt. Jeg tror fortsatt at syllene som ligger på grunnmuren er impregnert med cuprinol. Men at fukten skulle stige så høyt er ikke rimelig med tanke på forutsetningene med drenering og jordsmonn.
Etter å ha søkt og søkt har jeg funnet at også gammel vindsperre tydeligvis kan lukte. Den lukter ifølge internett litt søtt og muggent. Det stemmer ganske bra, ettersom lukten er annerledes og mildere sammenlignet med lukten vi hadde i underetasjen (som luktet angrepet tre og fikk øynene til å renne).
Er det noen som vet eller har erfaringer med dette?
Må vindsperren også ha vært våt for å begynne å lukte? Eller holder det at den er gammel? Jeg er tvilsom til at det har lekket inn vann i alle veggene? Dessuten lukter det mer når solen har stått på veggene, dvs det lukter mer nå om sommeren.
Dette kommer jeg til å følge med interesse. Jeg har en toalett i andre etasje som lukter virkelig ille. Jeg tenker på om gamle plastmaterialer i tepper og tapeter kan lukte ille? Har du kanskje en gammel plastmatte? Ditt tips om vindpappen var interessant. Kanskje burde man bende bort en fasadebord og lukte litt.
Vi har et sokkelhus bygget i 69 som luktet når vi flyttet inn. Den største delen av lukten forsvant når vi rev ned ytterpanel og masonite for fasadebytte. Det luktet forferdelig fra containeren der materialet lå etter rivingen. Nå er det OK. Det kan lukte noe om man setter nesen ved gulvet på første etasje men der er vi ikke helt ferdige med å rive ut det gamle gulvet ennå.
Rev dere veggene rett igjennom? Eller hvor satt masonitten i deres vegg? Hadde dere vindsperre?MalinW skrev:Vi har et suterenghus bygget i 69 som luktet når vi flyttet inn. Den største delen av lukten forsvant når vi rev ned ytterpanelet og masonitten for å bytte fasade. Det luktet forferdelig fra containeren hvor materialet lå etter rivingen. Nå er det OK. Det kan lukte litt hvis man setter nesen ved gulvet i første etasje, men vi er ikke helt ferdige med å rive ut det gamle gulvet ennå.
Høres lovende ut ellers, vi har fasadebytte på to-do-listen.
Sist redigert:
Jeg har stort sett utelukket overflatene selv om jeg har hørt det der med at plasttepper kan lukte og vi har plasttepper i hele andre etasje. Men jeg tenker at det burde være en mer kjemisk lukt, altså sterk og stikkende. Vår er muggen. Men lukten er konsentrert til ytterveggene. Vi har et klesskap langs ytterveggen som lukter i (klærne lukter) og der er ingen plasttepper. På en vegg har vi furuveggpanel som tidligere var lakkert og nå omlakkert, og den lukter også (var inne på at den porøse platen resten av huset er kledd med var problemet). Jeg er ganske sikker på at problemet er ytterveggene.dymlingen skrev:Dette vil jeg følge med interesse. Jeg har en toalett i andre etasje som lukter virkelig vondt. Jeg lurer på om gamle plastmaterialer i tepper og tapeter kan lukte vondt? Har du noen gammelt plastteppe kanskje? Ditt tips om vindtett papp var interessant. Kanskje burde man bende bort en fasadeplate og lukte litt.
Nei vi beholdt stokken og isolasjonen. Masoniten satt direkte på stenderne og deretter panel uten luftspalte. Det fantes ingen vindsperre, masoniten hadde nok den funksjonen.
Etter riving la vi til ca 25 cm isolasjon og ny panel.
Etter riving la vi til ca 25 cm isolasjon og ny panel.
Nå går jeg litt OT her, men om dere la på 25 cm isolasjon oppå den eksisterende. Hvordan løste dere det ved grunnmuren over bakken som jeg gjetter at dere har da dere har sokkelhus?MalinW skrev:
Det nye regelverket festet vi i grunnmuren på lange spesialbestilte vinkeljern. Under bakken hadde vi dreneret om og lagt på 20 cm isodrän. Over bakken, mellom isodrän og den nye fasaden, satte vi opp celleplast i flere lag slik at det ble god isolasjon også der. På celleplasten satte vi opp betongplater, nå ser det ut som en vanlig grunnmur. Huset fikk et helt annet utseende etter dette 
Isolasjonen og en rekke andre tiltak har gjort at vi har redusert strømforbruket fra 21000 kWh/år til 7000 kWh/år.
Isolasjonen og en rekke andre tiltak har gjort at vi har redusert strømforbruket fra 21000 kWh/år til 7000 kWh/år.
Takk!MalinW skrev:Det nye regelverket festes i grunnmuren på lange spesialbestilte vinkeljern. Under jord hadde vi drenert om og lagt på 20 cm isodrän. Over jord, mellom isodrän og den nye fasaden, satte vi opp celleplast i flere lag så det ble god isolasjon også der. På celleplasten satte vi opp betongplater, nå ser det ut som en vanlig grunnmur. Huset fikk et helt annet utseende etter dette
Isolasjonen og en rekke andre tiltak har gjort at vi har senket strømforbruket fra 21000 kWh/år til 7000 kWh/år.
Vi har 10 cm isodrän under jord og tenker å legge på 12,5 på fasaden så blir vel totalt 22 i veggene over jord.
Sist redigert:
Er dere sikre på at det er veggene og ikke gulvet?
Hus fra 72 har jo ofte plate på mark... Det trengs så lite for å stinke ned hele huset.
Vi kjøpte en "risk" kåk for litt over et år siden med konstatert mugg (p.g.a. lukt). Når vi rev ut gulvene for å legge inn Nivell (mekanisk ventilert) gulv fant vi en flekk med mugg på kanskje 20x30 cm på en gulvsponplate. Det var alt som fantes, resten var tørt og fint...
Mvh,
Anders
Hus fra 72 har jo ofte plate på mark... Det trengs så lite for å stinke ned hele huset.
Vi kjøpte en "risk" kåk for litt over et år siden med konstatert mugg (p.g.a. lukt). Når vi rev ut gulvene for å legge inn Nivell (mekanisk ventilert) gulv fant vi en flekk med mugg på kanskje 20x30 cm på en gulvsponplate. Det var alt som fantes, resten var tørt og fint...
Mvh,
Anders
Ja, vi har ikke plate på mark i underetasjen, og som sagt, etter at vi ordnet den etasjen merker vi at det er øvre planet som lukter, langs ytterveggene. I underetasjen har vi betonggulv men alt er flislagt og det finnes ikke noe tre støpt inn noe sted. Og nå har vi altså bedre lukt under mark enn i boligdelenanders07 skrev:Er dere sikre på at det er veggene og ikke gulvet?
Hus fra 72 har jo ofte plate på mark... Det trengs så lite for å få hele huset til å lukte vondt.
Vi kjøpte et "risiko" hus for litt over ett år siden med konstatert mugg (på grunn av lukt). Da vi rev ut gulvene for å legge inn Nivell (mekanisk ventilert) gulv fant vi en flekk med mugg på kanskje 20x30 cm på en gulvspongplate. Det var alt som fantes, resten var tørt og fint...
Mvh,
Anders
Gammel tråd, men jeg tester likevel. Fant dere årsaken til den dårlige lukten ved ytterveggene?
Klikk her for å svare