Vi tok nylig bort et laminatgulv i et rom i kjelleren. Under laminatgulvet lå det en plastmatte (fuktsperre sto det på og eventuelt om det sto lyddempende også). Dette rommet i kjelleren er i en utbyggingsdel som ble bygget en gang i 1977/1978. I byggesøknaden står det følgende:

Grunnleggelsesmetode: Peling, søyler, hel plate, utbredte plater med dim. og betongkvalitet. Kjellervegger: Muret kjelleryttervegg utføres med rent sementmørtel. Sokkelbekledning: Liggende 1 "x6" trykkimpregn.

Etter at gulvet ble fjernet, begynte det å lukte ammoniakk, men synes den lukten forsvant ganske fort. Noen dager senere gikk lukten over til hva som kan beskrives som råttent egg, avløpslukt eller noe lignende. I begynnelsen luktet det veldig mye. Jeg kjørte da to runder med Jape moldfri i tilfelle det skulle være mugg på betongen etter å ha vært innestengt. Etter noen dager synes jeg den verste lukten la seg. Men siden noen dager tilbake er lukten ganske konstant. Blir verken bedre eller verre.

Noen tips på hva som kan være feil og hvordan det kan utbedres? Når det gjelder den trykkimpregnerte sokkelen synes jeg ikke å kunne se noen. I det minste ikke fra innsiden, men det kanskje man ikke skal gjøre heller. Tenkte om det var den som kunne lukte. Hvis man lukter på gulvet, synes jeg det er den dårlige lukten man kjenner, men da ganske svakt.
 
  • Betonggulv i kjelleren, nylig avdekket etter fjerning av laminatgulv. Vegger delvis uferdige, med rør langs veggen og synlig radiator.
  • Betonggulv i kjeller med fjernet laminat. Avslører jevn overflate med spor av fjerning langs veggen, i et rom med mulig luktproblemer.
  • Betongoverflate i en kjeller, viser spor av fjerning av laminatgulv og fuktighetsbarriere, med mulig tegn på mugg eller fuktskader.
Skulle spontant gjette på gammelt flytsparkel med kasein eller annet protein som har ligget innkapslet og nå slipper duft. Usikker på hva som anbefales å gjøre med det dog.
 
R roger.lehrberg skrev:
Ville spontant gjette på gammelt flytsparkel med kasein eller annet protein som har ligget innkapslet og nå slipper lukt. Usikker på hva som anbefales å gjøre med det dog.
Har selv vært inne på at det kan være det da jeg har sett andre tråder som har tatt opp dette. Har dog ikke sett noen bra løsningsforslag....
 
Ventilert gulv er et forslag, men det bygger jo en del. Direkte tiltak akkurat nå er vel ellers å tørke ut rommet, helst med en tørker med bra filter for å fjerne partikler. Men jeg anbefaler absolutt å få noen mer kyndige til å komme dit og se på stedet og vurdere.
 
Lukter det mer om du legger nesen mot gulvet? I så fall kanskje det er verdt å slipe en rimelig stor flate og se om det lukter mindre der etterpå.
 
D D_Anders skrev:
Lukter det mer om du legger nesen mot gulvet? I så fall kanskje det er verdt å slipe en rimelig stor overflate og se om det lukter mindre der etterpå.
Jeg synes det lukter, men jeg vil ikke si at det lukter mer.
 
R roger.lehrberg skrev:
Ventilert gulv er et forslag, men det bygger jo en del. Direkte tiltak akkurat nå er vel ellers å tørke ut rommet, helst med en tørker med bra filter for å få bort partikler. Men jeg anbefaler absolutt å få noen mer kyndige til å se på stedet og vurdere.
Har sendt prøver av gulvet for analyse. Får se om det inneholder kasein. Ti dager før man får svar.
 
  • Liker
roger.lehrberg
  • Laddar…
C
Fikk samme type dårlig lukt etter flytsparkling (pumpesparkel uten dekkende sjikt) av et uisolert kjellergulv med tilførende fukt. Var spesielt merkbart hvis man reduserte luftutvekslingen ved å lukke dørene. Det ga seg etter hvert, men det tok over et år.

Så det virker som om også dagens produkter (som ikke skal inneholde kasein eller noen andre muggsoppstoffer) inneholder stoffer som kan avgi denne typen "råtten" lukt. Ingen vet vel helt sikkert hvilken hemmelig suppe produktene består av. Firmaets anbefaling var at lukten skulle forsvinne når man "bygget inn" den 😕
 
  • Liker
FSoderlind
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fikk samme type dårlig lukt etter flytsparkling (pumpsparkel uten dekkende sjikt) av et uisolert kjellergulv med tilsigende fukt. Var spesielt påtakelig om man reduserte luftutvekslingen ved å lukke dørene.
Det ga seg etter hvert, men det tok over ett år.

Så det virker som at også dagens produkter (som ikke skal inneholde kasein eller noen andre muggskandalestoffer) inneholder stoffer som kan avgi denne typen "råtten" lukt. Ingen vet vel helt sikkert hvilken hemmelig suppe produktene består av. Firmaets anbefaling var at lukten skulle forsvinne når man "bygde inn" den 😕
Kanskje samme historie her da. Vi får se hva prøvesvaret sier. Jeg er ikke så kyndig men lurer på hvorfor man må flytsparkle i det hele tatt.
 
C
F FSoderlind skrev:
Jeg er ikke så kyndig men lurer på hvorfor man må flytsparkle i det hele tatt.
Må må man ikke, men det er en utrolig effektiv metode. For å gi en pekepinn tok det gulvfirmaet 20 minutter å flyte vår vaskerom. Å legge et finlag med vanlig betong hadde tatt en hel dag, og man må være skikkelig nøye hvis man skal oppnå samme finish.
 
C cpalm skrev:
Man må ikke, men det er en utrolig effektiv metode. For å gi en pekepinn tok det gulvfirmaet 20 minutter å flyte vårt vaskerom. Å legge en finsats med vanlig betong hadde tatt en hel dag, og man må være skikkelig nøye hvis man skal oppnå samme finish.
Har fått svar og det var ikke Kasein i prøven så det er vel helt enkelt bare slik at flytsparkelen lukter dårlig. Mulig at det lukter litt mindre nå enn for en stund siden. Med litt flaks kanskje det forsvinner hvis det får luftet ut en stund.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.