Hei Internett!

Det som begynte med en liten malerjobb av rommet til datteren vår endte med at gavlrommet i andre etasje på vårt nykjøpte 1800-talls småbruk ble revet inn til stenderverket. Det ble avdekket flere rariteter under rivingen, så det var vel greit nok. Tak og fasade er byttet utenfra og rommet har blitt ekstra isolert innenfra, alt sammen litt av et hastverksarbeid ser det ut som, så konstruksjonen hang ikke sammen på noen fornuftig måte lenger.

Etter litt kompetent hjelp har jeg egentlig bare to ting jeg lurer på og undrer om noen fornuftig person har noen gode innspill?

Siden fasaden er byttet gud vet når en gang mellom kanskje -73 og -95, vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre med isoleringen da luftspalte i fasadeveggen mangler. Fasadekonstruksjonen før riving så slik ut fra utsiden: Stående låkklakkpanel - asfaltplate eller lignende (merk ingen luftspalte imellom) - spikerklaring - rester av plankvegg 4 tommer med mineralull stappet inn uten rim og reson - 45 mm tilleggsisolasjon - plastfolie - sponplate.

Nå har jeg revet så godt som alt ut til asfaltplaten i fasaden, den gamle plankveggen er på to av tre vegger bare en planke som er etterlatt for å bære spikerklaring/den nye fasaden.

Stenderverket har det Innsiden av loft med synlig isolasjon og trebjelker, en fuktmåler står på en bjelke, omgitt av ujevne vegger og loslitt stoff. anske bra, til tross for plast med store gliper mellom tak og vegg på langsiden, og ingen plast mot "lille" kaldloftet over hanebjelkene. Taket er et gammelt åstak med mønebjelke, sideås på midten på hver side og en rakkar til bjelke over fasadeveggen nede ved takfoten. Det eneste som er oppdaget er fuktnivå litt over 20% på noen steder på åsen som lå rett over glipen mellom fasade/takfot som mangelfullt er lappet med masonite der det har lekket inn en masse kaldluft gjennom årene. Stokken er intakt, likeså resten av den gamle stenderverket.

Så til det første spørsmålet om fasadeveggen: Vi kommer til å ha en diffusjonsåpen konstruksjon når vi bygger. Således vil jeg forsterke den gamle plankveggen/regle opp veggen med 95 regel (+45 mm regel innvendig) og isolere med trefiber/cellulose med dampsperre innvendig. Jeg er dog litt usikker på om jeg skal prøve å få til en slags luftspalte og ha en vindsperre mellom mine nye 95-regler og asfaltplatene, eller fylle hele veggen med isolasjon?

På den ene siden kommer det jo inn ingen/veldig lite uteluft innenfor asfaltplatene, så hvilken luft skal egentlig ventilere den, samt det ser ut til å ha fungert før med plast og mineralull som lå hardt stappet. På den andre siden er jeg usikker på hvor tett asfaltplaten + trepanelet (sannsynligvis malt med alkydmaling) er om jeg ikke har luftspalte?

Noen som har råd?

På gavlveggen er den gamle plankveggen mer intakt men der er mineralull stappet mellom plankveggen og asfaltplatene, bør jeg fjerne den? Og i så fall, skal jeg la det være åpent eller skal jeg stappe inn trefiber/celluloseisolering?
Innvendig veggkonstruksjon med synlig isolasjon, trebjelker og utsparinger, ved siden av et vindu med reflektert lys. Uregelmessigheter i materialene vises.

Og det siste spørsmålet for øyeblikket: I taket har jeg masonite som vindsperre og luftspalte før undertaket (som hviler på lekter i samme retning som taksperrene). Da det er hva som ser ut som svart mugg på innsiden av masoniten + at den er deformert på østsiden av taket, sannsynligvis fordi plastfolien manglet mot det lille kaldloftet, heller jeg mot å forsøke å fjerne/sage ut masoniten fra innsiden. I så fall setter jeg ny lekter for luftspalte og ny vindsperre. Dette virker som en drittjobb som jeg helst vil slippe, så jeg lurer halvhjertet om noen har vasket mugg fra masonite med godt resultat? Med en ny og bedre konstruksjon tenker jeg at grobunnen for mugget forsvinner. Men den er jo da fortsatt deformert og ligger mot undertaket noen steder såattehhhhh det er kanskje ingen vits... Gammelt tak med masonitplater, viser tegn til svartmugg og deformasjon. Treverk og isolasjon delvis synlig.

Fredagshilsener,
Vrakersberg

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.