Holder på med totalrenovering av 1,5 plans villa fra 1910. Akkurat nå er den mest akutte fasen å isolere på loftet før vinteren, og jeg har blitt litt forvirret i hodet etter all letingen etter hvordan man skal gå fram (ja, det smarteste hadde kanskje vært å snakke med personalet på Byggmax eller lignende, men jeg sitter i pysjbukser for øyeblikket og har dermed ingen mulighet til dette
). Så, hva var det nå jeg skulle spørre om... ja, det var det! På loftet er det en ark hvor man kommer opp for trappen. Denne arken er ikke isolert, men er helt åpen opp til taket med synlige bjelker. Først ville vi ha det slik (selvfølgelig etter isolering), men det viste seg at isolasjonen ville bli altfor underdimensjonert, og med tanke på at huset varmes med direkte elektrisitet og en gammel sliten vedfyrt ovn for øyeblikket, fokuserer vi på å isolere og få til et godt varmesystem først og fremst. Så nå vil vi i stedet isolere og lage et flatt tak i stedet for et spisst.
Altså, her kommer min undring: Når man skal lage luftspalten, trenger man da å sette lektene hele veien langs stammene eller hva man skal kalle det på taket, eller kan man sette det bare der man skal feste platene som skal opp senere? Håper dere forstår med min fantastiske tegning
Tanken er at vi setter asfaltboard siden det fantes et lag av disse stående i underetasjen.
Supertakknemlig for svar!
Altså, her kommer min undring: Når man skal lage luftspalten, trenger man da å sette lektene hele veien langs stammene eller hva man skal kalle det på taket, eller kan man sette det bare der man skal feste platene som skal opp senere? Håper dere forstår med min fantastiske tegning
Supertakknemlig for svar!
ajl traj agään... =P
Ja, akkurat, ja men da skal jeg sørge for å feste dem ordentlig så sparer man litt på meterprisen i hvert fall! =) Takk for svar!
Men om du kjøper f.eks. lekter på byggmax så koster det ingenting sammenlignet med alle kuttene du må gjøre i stedet. Det er bare snakk om noen kroner mot mange mange flere minutters arbeid som du trenger hvis du skal rekke å få det varmt før vinteren er over oss
Full lengder krever også færre skruer som er dyrere enn virket.
Fast du skulle jo lage flatt tak, da holder det jo med at du sørger for at luftspalten ikke dekkes til av isoleringen og så legge isolasjon og plast over gipsplatene typ.
Evt. komplettere med gavlventiler.
Evt. komplettere med gavlventiler.
Haha, nå begynner det å bli for mange bud =)
Kommer til å gjøre det slik at vi ikke setter lektene helt opp, men bare så det fungerer med luftspalten. Når det gjelder kostnad for skruer, så kom huset med x antall kg diverse skruer og spiker i alle mulige lengder og størrelser, så noen større utgifter på dette vil ikke komme med det første =)
Takk for tipsene deres =)
Kommer til å gjøre det slik at vi ikke setter lektene helt opp, men bare så det fungerer med luftspalten. Når det gjelder kostnad for skruer, så kom huset med x antall kg diverse skruer og spiker i alle mulige lengder og størrelser, så noen større utgifter på dette vil ikke komme med det første =)
Takk for tipsene deres =)
Klikk her for å svare