M
Mitt hus som har både liggende og stående panel.

Bak panelen skal det jo være en luftspalte. Men hvordan er egentlig tanken at den skal fungere? Skal det være åpent nederst/øverst på noen måte slik at man får noen luftgjennomstrømming, eller skal det bare være en distanse?
For når jeg ser på mitt hus så har man gjort på litt forskjellige måter.

Der det er stående panel så er det jo horisontal lekter som det er spikret på. Er det da de freste sporene som er ment å gi luftgjennomstrømming?

På de fleste partier med liggende panel (stående lekter) så er det naturlig en ganske så stor luftspalte under.

Men så på enkelte partier har man latt den nederste horisontale lekteren (men bare den nederste) løpe langs med hele fasaden, til tross for at det er både liggende og stående panel. Dette fører jo til at på de partiene med liggende panel ikke blir noen luft som kan komme inn nederst.

Er dette virkelig riktig?

Vis vedlegget 79502Vis vedlegget 79504Vis vedlegget 79505

Bildene ser ut til å ikke fungere.

En trefasade skal være muse-tett, men kanskje ikke bombetett. Dog pleier det å være litt gliper her og der i en trefasade der luften kan bevege seg, men det avhenger litt av hvilken type panel og hvor mange lag med maling det er.

Det finnes nok litt forskjellige skoler.

Jeg har liggende panel, altså med stående spikerslag, og min KA (kvalitetsansvarlig) fikk byggmesteren til å sette "musband" ved underkant panel.
Metallisk musband installert ved underkant av panel for ventilasjon og beskyttelse mot gnagere. Sess på betongfundament med snødekt bakke.
Der er det altså ventilert men musesikkert.
Men i overkant er det jo tett, så noen videre luftveksling blir det jo ikke.
Men inntrengende vann kan i alle fall renne ned og ut.

Ved stående panel finnes det to skoler:
Enten regner man med at sprekkene mellom underpanel-bordene skal ta hånd om luftvekslingen ved dekkbord/dekklistpanel.
Eller så legger man et mellomlegg ved spikeren bak spikerslaget av f.eks. 6,4 mm board, så luften kan passere bak spikerslaget.

M
Så her kanskje bildene fungerer også?

Veggens struktur med isolering, gips og tre vises nærbilde. En liten edderkoppnett er synlig i hjørnet. Veggmøte mellom treverk og mur med spindelvev og små insekter.

Sist redigert av en moderator:
De freste sporene ser ut til å være fullt tilstrekkelige.

Hva slags panel har du? (Spåntet, locklist, fjellpanel etc?)

På den liggende panelen kan det være slik at luften kommer inn via sidene, kanskje via små luftkanaler under fôr- og knutebord? Kommer an på hvordan fasaden er utformet.

Så er det jo ikke sikkert at det er døden for ditt hus om det skulle mangle en fungerende luftspalte. På mitt 40-tallshus med stående panel finnes det ingen luftspalte i det hele tatt (panelen er spikret tett mot vindsperren som i sin tur sitter direkte på rupanel), og heller ingen diffusjonstett plast på innsiden av veggen. På de stedene der jeg har vært og herjet (en tilbygg og en ny åpning for altandør og -vindu) har treverket sett perfekt ut til tross for sine 70 år.

• Liker
Solskensbyggare
  • Laddar…
Har faktisk aldri sett et panel dårlig på innsiden der det mangler luftspalte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.