Hei!
Mine tanker om å skaffe en hemseseng begynte å formes allerede da jeg flyttet inn i min lille leilighet på 27 kvadrat, men med tiden så ble det rett og slett glemt. Inntil for omtrent en uke siden, da tankene begynte å vekkes til live igjen og da jeg innså at jeg ville spare mye plass hvis jeg kunne heve sengen litt og plassere skrivebord og arbeidsbenk.

*Kruxet er at den ene kortsiden er en gipsvegg, bør man kunne løse med søyler av noe slag?
*Sengen+ramme er 205 lang og 145 dyp, blir sengen for tung, vil den kunne bære 2 personer?

ndradbildfr3.jpg

Mål:

Sove-alkoven:
210 lang
250 høy
135 dyp
Sengestamme:
205 lang
45 høy
130 dyp
Madrass:
200 lang
30 høy
120 dyp

Er det mulig? Hvordan ville dere gjort det? Andre tips? Alt er velkomment :)

Med vennlig hilsen,

Jeg er antagelig unødvendig konservativ, men jeg skulle gjerne ha 4 stolper ned i gulvet. Oppå disse en ramme av f.eks. 95X95. som sengen festes i de siste ti cm ville jeg bruke til en liten avlastningshylle bak hodet.

Om sengen bærer to personer nå med det tynne virket den er bygget av, skal det vel ikke bli noen problemer om du løfter den opp på f.eks 45x120 lekter eller lignende.

Hei!
Jeg vet ikke om du vil beholde din nåværende sengramme eller om du tenker å gjøre noe nytt hvis du løfter opp sengen. Prinsippet jeg ville ha brukt for ditt tilfelle er som følger: På langveggen som består av betong fester du en liggende 45x75 med plugg og solide skruer (eller med confix eller ekspanderbolt om du vil). Mellom kortveggene fester du en 45x75 stender som sengens andre langside skal hvile på. Mot betongveggen holder det å feste med ett eller et par solide festeelementer, og ved gipsveggen trenger du kanskje en stolpe til gulvet. Finn ut hva slags vegg det er; enkelgips, dobbelgips eller gips+OSB? Spør i byggevaren om egnede festeelementer.

På stenderne legger du deretter sengen og skrur den fast med enkle beslag i stenderne. Du kan skjule sengens langside ved å skru fast en plate i stenderen som dekker sengen. Glippen mellom madrassen og veggen tetter du igjen med en platebit.

Håper forslaget mitt hjelper deg!

Finnes vel sikkert mange måter å utføre dette, men det jeg er litt bekymret for i dette tilfellet er tyngden - 2 personer, samt tyngden på den stamme jeg for øyeblikket har.
Noe jeg må fundere litt på! Tror jeg skal droppe den nåværende stammen, og da kanskje til og med dette kunne være noe å se på?

http://www.tv4.se/byggabo/antligenhemma/253465.html

Men hvem vet, den der konstruksjonen kanskje ikke tåler tyngden heller?
Takk for tipsene, nå har jeg litt å ta av uansett!

Ingen som vet hvor man kan få tak i billige Tube Clamps?(byggrør) - Letet som en galning men klarer ikke å finne noen :/

Hmm, tyngden er ingen problem! Når man bruker ekspansjonsbolt for oppheng i taket kan man henge mange hundre kilo i EN M12 bolt. Du trenger ikke i det hele tatt å være bekymret for belastningene på de stendere du fester i veggen. Når det gjelder en søyle så holder det med en 45x95 om den festes mot veggen hvis det ikke handler om mer vekter.

Jeg mener at www.compact-living.com selger slike sett. Men jeg tror det blir betydelig bedre å lage en veggfast variant, og det blir stabilt og stille, i motsetning til en rørstativ.

//Magnus Nordmark, Høgskoleingeniør i maskinteknikk, Plassjef på et bygg-/anleggsfirma.

Aha, det er så pass mye altså.. - Tja, da høres det alternativet riktig bra ut! - Fordelene jeg så med rør-sengen var jo at man kan droppe rammene, og spare centimeter fra sengebunnen til gulv, samt at man ikke trenger å bruke kortsidene i det hele tatt for å feste den.

Prisen fra Compact living er jo ganske så jævla sjuk, skal kontakte "http://www.carenta.se/" i morgen og høre hva de har for prisen, kjøper isf hele rør og koblinger og kapper selv - Lærer man jo å kunne komme ned en hel del i pris. Deretter så festes jo sengen både i vegg og gulv, så lyd burde man jo nesten kunne komme unna.

Så regler på høyre kortsiden, og langsiden - deretter en søyle, (midt på, og mot) venstre kortsiden, regel over søylen?

Eneste jeg har gjort innen tre er prinsipp en smørkniv i tresløyd for lenge siden, needå, men noe i den retningen. Vil være sikker på at det blir riktig ;)

Takk for tipsene!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.