S
Mitt hus er bygget i 1969 og et prakteksempel på alle byggefusker som skjedde på den tiden.
Jeg har noen spørsmål som jeg håper å kunne få svar på fra dere som kanskje vet :)

Vegggen er bygget med 50 mm lekter og så 9 mm masonitt på begge sider, jeg har revet masonitten på den siden som skal renoveres, på den andre siden er det dessverre allerede byttet overflate så det må ikke ødelegges.

Jeg har en terskel og dør som jeg skal bytte til, karmen er 93 mm "dyp", hvordan skal jeg gjøre for å få karmen i linje med veggen? Jeg har vurdert å legge på 22x45 mattelekter på alle lektene og på den måten bygge de ut til 72 mm

9 + 72 + 13 blir jo 94 mm da er det jo fullt godkjent, men er det fornuftig å bygge ut lektene med lekter? Vil karmen sitte bra da den ikke blir sentrert i lektet den skal sitte i?

Lekten sitter heller ikke på noe spesielt CC, hvordan monterer jeg gipsen da? liggende?

22 x 45 fungerer fint å sala på med. Du kan lime (& skruve) fast lekten så blir det mer som en homogen bjelke.

Karmen vil sitte bra hvis du fester den i bjelken.

Monter nye bjelker ved siden av de gamle, (alternativt sala på de eksisterende med lim & skruer), slik at det blir cc 60 cm. Med tanke på hvor tynn og ranglete veggen sannsynligvis er, kan du sikkert med fordel montere ekstra bjelker så det blir cc 30 cm.

S
Takk for svaret, jeg valgte dog en annen vei å gå likevel. Det ble liggende 45x45 lekter som festes i de stående lektene, veggen ble veldig mye mer stabil så jeg er ganske fornøyd, legger med noen bilder så man kan se hvordan jeg gjorde :)

Slik så det ut når jeg rev, spikrene som stikker ut er spikrene som masoniten på den andre siden av lektene er festet med, utrolig nok er masoniten spikret med 75mm spiker :O

BVIRPtY.jpg

Et bilde av lekteoppbyggingen for veggen. Forstår ikke hvorfor det står tre lekter overalt og hvorfor bjelken er brutt ved hver "midtre" lekte.

mfQk4PW.jpg

Slik så det ut etter at jeg lektet en kveld, jeg limte og skrudde lektene i døråpningen, ellers er de bare skrudd.

XhBpo2f.jpg

Slik så det ut isolert og klart for gipsing. Lektene som satt for den eksisterende døråpningen hadde et mellomrom på 81CM nederst, og 80CM øverst. Så justeringsmuligheten var helt borte, satte opp de nye lektene på korrekte mål og så sagde jeg bort det skjeve fra de eksisterende lektene med tigersagen.

kbdKZxu.jpg

Gipset og klart, det skal settes inn en masse flere skruer men ellers er det klart for tapetsering, dørkarmen ble montert på cirka 2 timer, første gangen jeg monterer en karm dog så det tok en stund å justere den inn :)

ZlD2xmx.jpg

• Liker
RoBo
  • Laddar…
Forstår nok ikke helt, er det en innervegg eller yttervegg du arbeider med?

S
Innervegg,

Utmerket!
Bra med informativ tilbakemelding!

(Neste dørkarm du monterer vil gå på < 1 time. :))

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.