Hei.
Har tenkt å lage et rekkverk i henhold til skissen nedenfor. De tre stolpene er 46mm i diameter og produsert i syrefast stål (SS2348). Tanken er å frese spor i disse og deretter skyve i glasskivene, eventuelt med en gummilist (slange tilsvarende) mellom glass og stål. Glassene skal altså ikke være skrudd fast eller lignende, men kun klemmes fast.
På toppen av dette (ikke på bildet) skrus en overligger som selvfølgelig bidrar med stabilitet.
Antar at laminert glass er et must? Hvilken tykkelse trengs med hensyn til både eventuelle regler og konstruksjonsmessig? En klar svakhet er jo at glassene kun stabiliseres på sidene.
Glassene må tåle et perfekt treff fra en sladdende trehjuling eller hund.
Kan nok bli vanskelig å skyte i glass + gummilist, kommer til å bli skuffeeffekt eller tregt som satan. Man pleier å klemme fast platene. Finnes ferdige beslag til det.
Ring for eksempel Fasadglas eller en annen større glassfirma, de hjelper også til med glasstykkelse.
Ferdige beslag er ikke aktuelt. Men skulle det trengs beslag så lager jeg slike. Spørsmålet er om det holder med en slik innfesting som jeg har tenkt? Hvilken tykkelse trengs på glasset? 7mm, 10mm?
Om jeg ikke tar helt feil så får du ikke ha glassvinduer eller lignende under 600 mm høyde uten at det er laminert eller herdet. Vet dog ikke hva bestemmelsene sier om det er hjemmebyggeren som gjør det selv hjemme men et nybygg blir ikke godkjent. MVh: Torpalainen
Nå begynner det å bli aktuelt å starte med rekkverket.
Har sjekket litt rundt og det ser ut som de fleste "kit" som finnes å kjøpe inneholder 8,7mm laminert glass. Kjører nok på det. Ikke helt gratis dog.
Så blir det hjemmelagde (jobblagde) "klemmer" i rustfritt.
Blir nok klart hvilken uke som helst
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.