Skal støpe en uisolert plate til carport/enkelt uisolert garasje, dette er et tilbygg så bare en langside og kortsider. Først hadde jeg tenkt å støpe en uisolert plate på marken uten kantbjelke. Men da grunnen ligger ganske høyt, vil jeg gjerne ha fundamentet 10cm ekstra ned under platen, mest av estetiske grunner. Jeg vil gjerne støpe hele platen i ett sveip. Jeg tenkte å lage forskaling av vanlige lekter.
Spørsmålet er hvordan jeg enklest får betongen til å gå ned 10cm ekstra som en "kantbjelke" langs ytterkantene, mest av estetiske grunner?
Litt forslag til løsninger finnes i bildet. I forslag 1, finnes det en enkel måte å hindre pukksteinen fra å gli tilbake mot forskalingen på innsiden? Plåt? Planke?
Takk for raskt svar. Er 1 en anerkjent måte å gjøre det på? Tenker at jeg også prøver å armere der med 2 stk 12mm armeringsjern. (Selvfølgelig armeringsnett på platen med)
Vurderer nå å kanskje bruke L-elementer likevel. Det står mellom de to alternativene på bildet nedenfor. Er det lett for at celleplasten flyter opp hvis man gjør ifølge alternativ 1? Forestiller meg at risikoen er mindre med alternativ 2 da celleplasten sitter sammen med plastspiker. Finnes det noen måte å forankre et enkelt lag celleplast i makadamet ellers? Skal grave i dag så litt hastverk å få en mening Kommer til å støpe med S4 halvflyt betong.