hei alle eksperter! Skal bygge meg en liten entrétrapp i stein. Mellom bakken og opp til døra er det 25 cm, tenker meg et trinn på 15 cm. Vurderer å bruke Leca-blokker til stamme, 9 cm høye som jeg limer sammen. Så tenkte jeg å feste belegningsstein rundt blokkene som en ramme og stein oppå. Steinene fester jeg på Lecablokkene med flex-fix for utendørs bruk. Noen innvendinger fra den samlede ekspertisen?

Hva skal du legge lecastenen på?

• Liker
gdsaren
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hva skal du legge lecastenen på?
Betongplater. Det er gjort by the book med bærelag-padda-steinmel-padda-steinmel-dra av-lagt plater

Jeg skulle ha lagt første laget med leca med mørtel mot betongplatene, men enda bedre å fjerne betongplatene og støpe en "grunn" for trappen, ellers fungerer planen din vil jeg si...

• Liker
gdsaren
  • Laddar…
Takk for svar! Hva er best å sammenføye Leca-blokkene med? Jeg har en fix hjemme, Flexfix. Fungerer det eller skal man lime eller murbruk?

Flexfix er jo først og fremst for klinker/fliser og på massive konstruksjoner så jeg ville ikke valgt det. Leca mot leca kan du bruke steinlim om du vil, det er raskt og enkelt men selv pleier jeg å bruke murmørtel (finnes "tunnfogsburk" som er bra om du har steiner uten utsparing for armering.)

anders07 anders07 skrev:
Flexfix er jo først og fremst for klinker/fliser og på massive konstruksjoner så jeg ville ikke tatt det. Leca mot leca kan du kjøre steinlim om du vil, det er raskt og enkelt men selv pleier jeg å bruke murbruk (finnes "tunnfogsburk" som er bra om du har steiner uten uttak for armering.)
Perfekt! Hvordan ville du feste belegningssteinene på og rundt lecablokkene?

Mørtel skulle jeg ta, men steinlim burde også fungere.
En ting du bør tenke på er at vann kan renne bort så ikke leca blokkene ligger dyvåte om høsten og kan fryse og sprekke eller sprenge løs marksteinen senere...

• Liker
gdsaren
  • Laddar…
Har fått sammen den i dag med
anders07 anders07 skrev:
Murpuss ville jeg brukt men steinlim burde også fungere.
En ting du bør tenke på er at vannet kan renne bort slik at lecablokkene ikke ligger våte på høsten og kan fryse og sprekke eller sprenge løs marksteinen sen...
Fikk sammen den i dag med tynnfugemørtel, er fornøyd. Håper vannet kan renne unna, det er fall fra huset. Takk for hjelpen!

• Liker
anders07
  • Laddar…
Kan ikke bare skrive at man fått ihop den uten å ha med bilder...
Vi vil se bilder :-)

B beqen skrev:
Kan ikke bare skrive at man har fått den sammen uten å ha med bilder...
Vi vil se bilder :)

• En platting med grå betongheller lagt i et mønster, omkranset av en kantstein. Detaljert arbeid vises med presise linjer og jevn overflate.
  • Liker
beqen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.