F
Vi ønsker å sette inn et uteromsparti i en vegg på fritidshuset. Partiet er 400 cm bredt. Fire "vanlige" takstoler med opplegg på bjelken over vinduspartiet jevnt fordelt. Taket er 6,7 meter bredt platetak med 22 graders helning og snølast 2,5. Holder det med en limtrebjelke på 115 x 315 over vinduspartiet? Vi kunne fått plass til en 360 høy, men 405 blir vanskeligere.
 
Om det er frittbærende takstoler på 6,7 meter (type fagverksmodell) så rekker 115x315 for å holde nedbøyningen over vinduspartiet under spv/300 dvs ca 13 mm. Akkurat når det gjelder skyvevinduer kan det finnes grunner til å begrense maks nedbøyningen litt mer. Jeg ville satset på 140x315 eller 115x360.
 
  • Liker
Leif i Skåne og 1 annen
  • Laddar…
F
Takk justusandersson!
Du forbedrer nattesøvnen min :-)
Jeg ser på en 115x360.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.