Vi holder på å rive en bærende vegg og skal legge en HEA 180 bjelke på 115x115 limtrestolper. Den ene stolpen vil bli plassert i en yttervegg og jeg er tvilende til å sette stolpen på svillen fordi fiberstyrken er betydelig lavere på tvers. Derfor vurderer jeg å kappe ut svillen for limtre stolpen. Lurer i denne sammenhengen på om det er ok å sette en limtre stolpe på betongplaten (solid plate i villa bygget 1988) men svillpapp under for å hindre fukt? Man vil jo ikke at stolpen begynner å råtne i enden...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Skal du ta kjempelaster?
Med riktig syllisolasjon kan i store trekk ingen fuktighet vandre opp, så du burde kunne være rolig. Med mindre syllen ved siden av mangler syllisolasjon og du har eksisterende problemer med fukt?
Med riktig syllisolasjon kan i store trekk ingen fuktighet vandre opp, så du burde kunne være rolig. Med mindre syllen ved siden av mangler syllisolasjon og du har eksisterende problemer med fukt?
Jeg tror det dreier seg om tilstrekkelige laseter for ikke å sette søylen direkte på svillen, men det er bare en antagelse fra min side. Føles som om det ville være et bedre alternativ å sette søylen på betongplaten med svillepapp under.
Har ikke åpnet ytterveggen ennå, men antar at svillen er korrekt montert med sville isolering (svillepapp) osv. Og vi har ingen problemer med fukt / dårlig lukt så vidt jeg vet.
Har ikke åpnet ytterveggen ennå, men antar at svillen er korrekt montert med sville isolering (svillepapp) osv. Og vi har ingen problemer med fukt / dårlig lukt så vidt jeg vet.
Om du er redd for punktplasten kanskje samme konstruktør som har beregnet bjelke og søyle kunne se på det?
Ellers går det jo alltid an å sage ut svillen og sette søylen på, men et alternativ kan jo være å legge en flattjern under limtresøylen mot svillen som fordeler lasten litt på en lengre overflate.
Ellers går det jo alltid an å sage ut svillen og sette søylen på, men et alternativ kan jo være å legge en flattjern under limtresøylen mot svillen som fordeler lasten litt på en lengre overflate.
Klikk her for å svare