N
Hei.
Jeg vil lime fast en 25x48 lekt rett på pusset leca innendørs/tørt rom. Fungerer det med noe lim som holder ordentlig? Gjetter at det skal kunne holde 2-3 kg last rett ned. 3-4 kg skjær.
Lektene kommer til å sitte helt ytterst på lecaen (maks 1 cm inn fra kant), så å bore og plugge er litt risikabelt.

B
Vanskelig å bedømme hvor godt pussen sitter på lecan. Jeg tror godt konstruksjonslim holder, men at pussen kanskje slipper fra veggen. Og da spiller det ingen rolle hvor godt lim man har.

Jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor man ikke skal kunne plugge og skru. Man burde kunne bore skrått om det er nær kanten?

N
B BSOD skrev:
Vanskelig å bedømme hvor godt pussen sitter på lecaen. Jeg tror bra konstruksjonslim holder, men at pussen kanskje slipper fra veggen. Og da spiller det ingen rolle hvor godt lim man har.

Jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor man ikke skal kunne plugge og skru. Man burde kunne bore skrått om det er nærme kanten?
Akkurat der er det bare slamma med tynn pussmørtel B. så det kommer ikke til å slippe der.
En annen grunn til å lime er at det blir lettere å få det helt rett og i lodd - skruer vil dra lektene mot lecaen som ikke er 100% nøyaktig samme mål ut/inn hele veien. Et lim hadde fylt ut dette og lektene hadde blitt rette.

B
Hvor lang er lekten? Og er det delen som er 48mm som skal limes?

N
B BSOD skrev:
Hvor lang er lekten? Og er det delen som er 48mm som skal limes?
2m - 1m - 2m (10x21) døråpning der jeg tenkte bare ha "innramming" uten dør. Heter sikkert noe bra, men kommer ikke på det nå. Ja det er 48 delen som skal limes mot lecan.

B
N nova383 skrev:
Ja precis.
det er en døråpning 10x21 der jeg tenkte bare ha "innramming" uten dør. Heter sikkert noe men kommer ikke på det nå.
ok. Høres ut som noe slags listverk? Men jeg litt vanskelig for å forstå hvordan du skal belaste stykket.

Jeg er som sagt tvilende til å bare lime, men hadde jeg prøvd hadde jeg kjørt med PL400 lim. Det høres ikke ut som at det skulle få så stor konsekvens om limet slipper? Så da er det vel bare å teste.

Jeg testet en gang lavpriskonstruksjonslim fra byggmax. Det var omtrent som en gammel tyggegummi et halvt år senere.

• Liker
nova383
  • Laddar…
N
PL400 høres ut som en idé ja!
Fôr heter det ja : )
Nei det er ingen belastninger å snakke om.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.