Jeg har et problem som jeg lurer på om det finnes en løsning på.

Jeg holder på å bygge en solid huske til barna mine, og etter å ha grunnet med linolje/linoljefärg/terpentin (50% 35% 15% ifølge Ottossons oppskrift) satte jeg sammen hele herligheten, bare for å oppdage at den solide husken ikke var så solid :(

.....vel, så ille er det kanskje ikke, men jeg vil ha den enda mer "stiv".

Tverrdrageren på husken har et tverrsnitt som et T som jeg har bygget med to sammenlimte og tappe sammen 145 bjelker. Det ble virkelig stabilt. Benene brukte jeg enkelt 145 og de ble litt vinglete. Nå vil jeg også lage benene med samme form som tverrdrageren, men med en noe slankere 145-95 kombinasjon.

Problemet er hvordan jeg skal få noe lim til å feste når benene er innsatt med olje.
Brukte polyuretanlim til tverrdrageren.

Hvor dypt trenger linoljen inn i bjelkevirket? Kan man "avfette" med sprit eller terpentin?
.....eller må jeg bite i det sure eplet og la linoljen oksidere, noe som sikkert tar en halv evighet?

Takknemlig for hjelp

Det kan nok funke med PU-lim hvis du avfetter med aceton.
Men hvis du bare vil fjerne svaiet tror jeg det holder lenge om du skrur fast forsterkningen. Holder nok med skruer c/c 500.

Bygde selv en slik stelling til barna mine for 15 år siden med samme metode!

J
T-rød pleier å fjerne mye av den fete overflaten.

Takk for deres svar.

Jeg begynte for to dager siden og skulle kutte ned 145 reglene. Dessverre hadde jeg bare en elendig sirkelsag tilgjengelig hvor anlegget plutselig løsnet med et kraftig skjevt kutt som resultat :(
Så det ene benparet gikk i vasken, og da kan jeg like gjerne gjøre om det andre også.

Jaja, summa summarum så blir det å kjøpe litt mer trevirke.

Når jeg så/kjente på snittflaten, virket den ikke så veldig fet, faktum er at jeg ikke kunne se noen penetrasjon i det hele tatt...så det hadde sikkert fungert med litt aceton/sprit som dere sier.

Angående skruing så hadde det også fungert fint, jeg har bare en pervers hang til pene limte konstruksjoner uten skruer ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.