Hei,
Har støpt en tynn plate i Glassfiberbruk som jeg har gjort mange ganger tidligere, men jeg ville nå prøve å lime opp denne på veggen. Går ikke inn mer på detalj hvorfor osv.
Platen er som sagt støpt i Glassfiberbruk A fra finja og er ca. 20 mm tykk. Alle sider er glatte bortsett fra baksiden som var den siden som ble etterlatt åpen i støpeformen.
Veggen er mur med puss utenpå, og det er altså baksiden av platene som sitter mot den pussede veggen.
Jeg har brukt et lim fra Bostik som heter MaxiBond Extreme og skal være meget sterkt og klare dette.
Jeg får ganske bra feste og platen sitter absolutt igjen på veggen, MEN jeg kan med litt lett vold rive den ned. Jeg vil altså at den skal sitte betydelig hardere.
PROBLEMET, som jeg har forstått det er at når man da river ned platen så ser man på limet at den ytterste "ballasten" eller "kornene" fra glassfiberbrukplaten er det som følger med. Altså for å forklare enkelt, tenk at man skulle lime på sand, det fester jo ikke fordi "kornene" i sanden sitter jo løst og følger bare med. Dette er samme prinsipp, limet går enkelt å dra bort da det kun fester i de ytterste "kornene" som ikke sitter spesielt godt sammen. Siden glassfiberbruk er på denne måten gjennomgående spiller det ingen rolle hva jeg gjør med overflaten, det vil alltid være en "kornete" overflate.
Spontant føles da løsningen som at jeg må behandle platene på en eller annen måte for å få overflaten til å sitte bedre sammen, eller på en eller annen måte få overflaten mer enhetlig slik at limet ikke bare fester i de ytterste "kornene".
Hva bruker man da? Noen slags Betongprimer? Binder? Det finnes utallige produkter og jeg har veldig vanskelig for å vite hva jeg skal behandle platene med. Men på en eller annen måte få "ballasten"/"kornene" som sitter ytterst på platen til å sitte bedre sammen med hele platen.
Håper dere forstår hva jeg prøver å forklare, merker selv at min beskrivelse ikke var lett å lese.
Tusen takk på forhånd.