Vi renoverer kjelleren, har senket gulvnivåen, isolert og lagt ny plate med gulvvarme, ennå ikke slått på da vindusmontering fortsatt pågår. Kjelleren ligger i sokkel, der veggen som ligger under bakken (ca. 180 cm av 230 cm ligger under) ble pusset for ca. 3 uker siden.

Nå har det kommet noe som ser ut som mugg over hele den nypussede veggen. Jeg har prøvd å legge en muggprikk i vann, men den løser seg ikke opp, så det ser ikke ut til å være saltutslag.

Kjelleren har ennå ikke blitt drenert, og det er et vanntrykk utenfra. Tidligere målinger av håndverkere har vist at veggen har vært tørr nok til at drenering ikke har vært nødvendig. Jeg vil nå drenere og sette inn en avfukter. Se bilder av det som ser ut som muggprikker.

1. Hva gjøre med selve muggen på kort sikt? Skal jeg fjerne det, og i så fall hvordan?
2. Hva kan være grunnårsaken til prikkene? Har bare oppstått på den nypussede overflaten, ikke på andre deler av den gamle veggen som ligger under bakken.

Takknemlig for svar.

• Små mørke flekker på en nylig pusset kjellervegg, kan indikere muggvekst.
  • Ny pusset kjellervegg med små, mørke prikker som ligner muggsporer. Reflekterende overflate delvis synlig til høyre.
  • Ny pusset kjellervegg med små, mørke prikker som kan ligne på mugg eller fukt.
S
Hva er det for en puss? Ser ut som gipsputs.

Er det Bauhaus gipsputs så inneholder den cellulose og det er antagelig det som mugner!
Det finnes ren gipsputs men det er direkte uegnet med gipsputs mot yttervegg uten isolasjon/drenering. Det skal være pussmørtel som er diffusjonsåpen samt at det må males med diffusjonsåpen maling (puss/silikat maling).

S
Om det er gipsputs på yttervegg ville jeg reklamert på hele jobben.

Som resten allerede har sagt. Gipsmørtel på yttervegger er ikke så bra!

• Liker
Vårtimer
  • Laddar…
Takk for svar, reklamerat, det gjøres om.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.