Vi har tenkt å sette liggende panel i stue/kjøkken til våren, overflaten er ca 40m2. Hva er grunnprinsippet, river de gamle gipsplater og spikrer på stendere eller setter vi panelet direkte på gipsen?
Vi har også tenkt å rive ut kjøkkenet samtidig, noe som medfører litt elektrisk arbeid... Er det verdt (tidsmessig) å samtidig bytte ut alle gamle ujordede uttak samt bytte sentral eller tar det en evighet?
Vi har også tenkt å rive ut kjøkkenet samtidig, noe som medfører litt elektrisk arbeid... Er det verdt (tidsmessig) å samtidig bytte ut alle gamle ujordede uttak samt bytte sentral eller tar det en evighet?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hei Xekich, svarer på ditt første spørsmål:
La gipsen stå, så bidrar den til lydisolering mellom rommene.
Dessuten er det ganske nedgriserende å rive gips.
El: Det kan være ganske dyrt å bytte sentral. Er det verdt kostnaden?
//KoW
La gipsen stå, så bidrar den til lydisolering mellom rommene.
Dessuten er det ganske nedgriserende å rive gips.
El: Det kan være ganske dyrt å bytte sentral. Er det verdt kostnaden?
//KoW
Gipset synes jeg du skal la sitte, finn ut c.c målet og merk ut stenderne. Nå vet jeg ikke hvor mange uttak og hvor stor sentral du har, men beregn ca en dag + materiale, ta 2-3 tilbud. Jordet uttakene er ingen større operasjon om det gjelder innfelt el i rør. Sentralbytte fra diazed til automatsikringer er mest kosmetisk etter min mening. Gamle porselensikringer med jfb fyller samme funksjon.
Ok, om vi nå gjør som så at vi lar gipsen sitte igjen, hvordan gjør vi da med eksisterende apparat-/koblingsbokser? Disse vil jo havne en panelbredde "lenger inn" i veggen... Finnes det påbyggingsbokser eller lignende?
Samme funksjon ja, men stå der en lørdagskveld og din gamle porselenssikring går til helvete og du har ingen hjemme.... Nå var det en hovedsikring som gikk for meg, noe som gjorde at jeg hadde litt vanskelig for å "bytte ut" noe jeg ikke trengte. Etter en del telefonsamtaler, så fant jeg til slutt noen som hadde noen ekstra propper hjemme som jeg kunne få.Fnularn skrev:
Lærdom, ha alltid ekstra propper hjemme, man vet aldri når de bestemmer seg for å slutte å fungere... eller ha ikke alle maskiner i gang samtidig...
Det store problemet som jeg ser det er vel at det kommer til å ta sin tid med alt hva det innebærer (micromat, uforstående familiemedlemmer mm..) OM vi nå velger å bytte til dværgbrytere samt jorde v-stue/kjøkken er det praksis å også jorde resterende rom på nedre etasje?
Arbeidskostnaden er ingen faktor i dette tilfellet da det finnes elektrikere i nær slekt
Arbeidskostnaden er ingen faktor i dette tilfellet da det finnes elektrikere i nær slekt
Klikk her for å svare