Jeg er helt med på hvordan jeg skal gjøre det. Reagerer bare på diverse beskrivelser som ikke belyser dette tydelig.

Leste for eksempel om et tips om å sette en liten avstand bak spikklakten for å få en god ventilasjon i spalten. Også dette ville jo resultere i en masse punkteringer hvis man har for lange spiker.

Nok om dette, men et spørsmål gjenstår, hvilke vannmengder er det vi snakker om egentlig? Duken kalles jo tross alt vindsperre og panelet skal jo holde alt vann fra duken. Er det bare litt kondens som dannes, så føles det jo ikke så veldig viktig om det blir noen hull her og der ... eller?

Distanse føles litt overdrevet kan jeg synes og det fungerer ikke i ditt tilfelle om du har liggende 45x45 bak. Det skal ikke komme inn noe vann og kondens tror jeg neppe det blir så langt ute i veggen. Punktere vindsperren går ikke å komme unna da man må feste opp materialet på noen måte. Bare kjør på :)

Men altså ignorerer alle bare det jeg har skrevet om riktig spikerlengde?

@Arne99: Det som står i treveiledningen går jo også ut fra at du bruker plate-materiale som vindbeskyttelse. Da er litt for lange spiker ikke i det hele tatt samme problem.

Arne999 skrev:
Jeg er helt med på hvordan jeg skal gjøre det. Reagerer bare på diverse beskrivelser som ikke belyser dette tydelig.

Leste f.eks. om et tips at man skal sette en liten avstand bak spiklektene for å få en god ventilasjon i spalten. Også dette ville jo resultere i masse punkteringer hvis man har for lange spiker.

Nok om dette men et spørsmål gjenstår, hvilke vannmengder er det vi snakker om egentlig? Duken kalles jo tross alt vindsperre og panelet skal jo holde alt vann fra duken. Er det bare litt kondens som dannes så føles det jo ikke så fryktelig nøye om det blir noe hull her og der ...eller?

Bor du vindutsatt så kan det nok trenge inn litt vann ved slagregn. Mye avhenger jo av hvilken type panel du skal ha (hvilket du ikke har angitt). Overlappende panel er ikke særlig utsatt da det blir en naturlig lufting uansett. Er det not og fjær panel så ville i hvert fall jeg brukt avstandsstykker bak spiklektene.

Helt med på det du sier om spikerlengde, kjører jo med liggende nå så oppfølgingsspørsmålene er bare av ren nysgjerrighet

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.