6.740 lest ·
19 svar
7k lest
19 svar
liggende eller stående stolper ved tilleggsisolering
Side 1 av 2
Jeg har holder på å tilleggsisolere fasaden som kommer til å ha stående panel. Jeg har kjørt med liggende lekter på gavlen hvilket har fungert bra. Fordelen som jeg ser det er at vindsperren ikke blir punktert av hver spiker som ellers går gjennom spikerlekten og gjennom sperren.
Det hadde derimot vært lettere å sette stående lekter synes jeg.... Men da punkterer man jo som sagt vindsperren hvilket ikke føles greit, eller????
Det hadde derimot vært lettere å sette stående lekter synes jeg.... Men da punkterer man jo som sagt vindsperren hvilket ikke føles greit, eller????
Så kan jeg synes at det finnes andre fordeler med liggende lekter. Dels kan du bruke betydelig tynnere spikerslag siden du kan legge det dikt mot bakenforliggende lekt (med vindtettpappen imellom).
Dessuten er det jo bra å bryte de kuldebroene som dine gamle lekter utgjør. Dette siste forutsetter jo da at huset er et lektet hus, men du kanskje har et eldre hus med massiv plankestamme?
Dessuten er det jo bra å bryte de kuldebroene som dine gamle lekter utgjør. Dette siste forutsetter jo da at huset er et lektet hus, men du kanskje har et eldre hus med massiv plankestamme?
Jeg har et tømmerhus.
Mener du at jeg skal spikre opp landene med spiker kortere enn 22+38mm (har 38 spiklekter) dette høres jo litt vel snaut ut .. Dessuten slår jo spikerpistolen inn ulikt så for å være på den sikre siden er det jo noen mm kortere tom som gjelder
Mener du at jeg skal spikre opp landene med spiker kortere enn 22+38mm (har 38 spiklekter) dette høres jo litt vel snaut ut .. Dessuten slår jo spikerpistolen inn ulikt så for å være på den sikre siden er det jo noen mm kortere tom som gjelder
Jeg mener at om du tilleggsisolerer med liggende lekter, f.eks. 45x45 så kan du deretter sette vindvev og så bruke f.eks. 15mm tykk spikrer utenpå hver 45x45 regel.Arne999 skrev:
Spikrer gjør du naturligvis med spiker som går godt inn i den underliggende 45x45 reglen. 75mm spiker ser jo ut til å passe bra i ditt tilfelle!
Men når det gjelder det... Det er vel ganske vanlig at det settes vindpapp på stående lekter, og så spiklekter som spikres rett igjennom som da punkterer pappen....???
En annen detalj...jeg satte 70 lekter liggende på gavlen siden spiklekterne er 70.... Passet sånn passe med vindpappen som er 125 bred.... Antar at 45 bredde rekker men da føles det jo meningsløst med 70 spiklekter...
En annen detalj...jeg satte 70 lekter liggende på gavlen siden spiklekterne er 70.... Passet sånn passe med vindpappen som er 125 bred.... Antar at 45 bredde rekker men da føles det jo meningsløst med 70 spiklekter...
Leste også dette på træguiden, hvilket jo def innebærer at vindsperren punkteres av spiker uten å klemmes til rundt omkring...
I slagregnsutsatte steder er det passende å mellom spikerlekter og vindsperre feste vertikalt luftingslekter eller distanseplater av for eksempel8 mm board for å sikre luftingen og hindre vann på spikerlektens overside fra å trenge inn i og skade veggkonstruksjonen. Dette er spesielt viktig ved dekklekts- og feridig panel. I dekkpanelet anses luftingen kunne oppnås gjennom selve konstruksjonen med panel og spikerlekter. I det tilfelle spesielle lekter eller distansestykker brukes bak spikerlekten, bør spikerlektens tykkelse ved plassbygde yttervegger utgjøre minst34 mm for at lekten skal kunne spenne fritt.
Selvfølgelig er det galskap å punktere vindsperren, da gjør den jo veldig lite nytte hvis den er perforert med tusenvis av små hull.
Som jeg skrev i mitt første innlegg, det finnes riktige spikerdimensjoner å bruke. Gunnebo har panelspiker i dimensjonene 2,8-48, 2,8-55, 2,8-70 og 2,8-75. Å bruke spiker som går gjennom sløyfene gir jo ingen ekstra uttrekkstyrke siden de likevel bare vil sitte i "luften".
Så som jeg skrev fra begynnelsen, enten klemme vindsperren mellom to lekter, da er det greit å spikre gjennom den. Eller så bruker du tilpasset spikerdimensjon.
Som jeg skrev i mitt første innlegg, det finnes riktige spikerdimensjoner å bruke. Gunnebo har panelspiker i dimensjonene 2,8-48, 2,8-55, 2,8-70 og 2,8-75. Å bruke spiker som går gjennom sløyfene gir jo ingen ekstra uttrekkstyrke siden de likevel bare vil sitte i "luften".
Så som jeg skrev fra begynnelsen, enten klemme vindsperren mellom to lekter, da er det greit å spikre gjennom den. Eller så bruker du tilpasset spikerdimensjon.
Vanlig er det sikkert, men det er fortsatt feil. Det er dessverre vanlig at feilaktige utførelser er vanlige i byggebransjen!Arne999 skrev:
Dette forstår jeg ikke? Sett spikklékten på CC 60 så er det jo greit, CC-målet har jo ingenting med bredden på stavene å gjøre?Arne999 skrev:
Så synes jeg du skal bruke vindtetting som er 3 meter bred. Betydelig raskere å få dit. Papp hører til 70-tallet.
Jeg satte 70 lekter med 55,5 cm mellom for å passe med isolasjonen uten å måtte skjære alt.... Det innebærer jo en noe høyere cc-mål, hvilket gjorde at 125 cm pappen ikke passte så bra... 3m høres ut som et bedre alternativ...
Ok, da skjønner jeg. Men det er jo ingenting som hindrer at du setter 45x45 reglar horisontalt og så bruker 70 brede spikerlekter oppå. Setter du dem sentrert over hverandre så kommer det fungere bra likevel. Spikeren bør jo da tilpasses så den ikke går igjennom spikerlekten.Arne999 skrev:
Det jeg mente var at du ikke behøver å bruke så tykke spikerlekter som 38mm. Skal du uansett gjøre det kan du jo like gjerne sette "isoleringsreglene" stående. Fordelen som jeg mente var at du kan bruke f.eks. 15mm tykke spikerlekter forutsatt at de har støtte langs hele sin lengde bak en 45mm regel. Det bygger altså litt mindre noe som ofte kan være en fordel med tanke på vinduer og grunnmur o sånt. Dessuten er vel 15mm spikerlekter betydelig billigere enn 38mm tykke.
Det var denne info jeg gikk på fra treguiden.... 34 (ikke 38 som jeg skrev) er allerede innkjøpt i en stor haug. Som på bildet også så sitter jo spilleregelen direkte på vindsperren med mineraloljer på distanseklosser bak.... Punkterer jo enden dette overalt med 75mm spiker
Spiklekter: 34x70 mm G4-3 eller bedre med skrånende overside. Vertikal og horisontal veggregel: konstruksjonsvirke 45 mm.
Vindsperre: plate materiale utvendig godkjent og fukttålig plate.
Varmeisolering: plater av mineralull.
Dampsperre: aldringsbestandig plastfolie.
Innvendig bekledning: bekledningplater eller trepanel.
Alternativ 1:
Stående panel av tre med lekt: tykkelse bunnbord ≥ 22 mm, bredde ≤ 175 mm. Lektdimensjonen bestemmes blant annet med hensyn til utseendet.
Festeanordninger: varmforsinket trådspiker 75-2,8, alternativt panelskrue lengde 48-60 mm, til bunnbord <25 mm, varmforsinket trådspiker 100-3,4, alternativt panelskrue lengde 75-90 mm, til bord ≥ 25 mm samt til lektbord og lekt.
Leser du ikke hva jeg skriver eller?Arne999 skrev:
Ingen fare å punktere vindsperren om du har en liggende 45x45 å feste spikerslaget i som vectrex skriver. Har man derimot bare spikerslag uten liggende lekter bør man nok tenke på å ikke punktere vindsperren. Ble en repetisjon av hva som har blitt skrevet
Mange huseprodusenter bruker for eksempel 50 mm spiker som er like tykke som en 90 spiker. Tykkelsen på spikeren trengs for å få godt "grep", om man for eksempel setter panel på liggende spikerslag uten 45x45 bak. Disse spikerne virker dessverre ikke så vanlige på byggevarehusene. Men som i ditt tilfelle om jeg har forstått det riktig så 60,70 mm spiker til underbordene og 90 spiker til "lockene". 70 spiker er for dårlig å dra lockene med.