Hei!
Lurer på om det er konstruksjonsmessig OK å legge bjelkene liggende i stedet for stående på en carport med bod i målene 9x4,7m.
Bildene er tatt under 2 forskjellige dager, snekkeren har saget i trebjelken for å "senke" taket/carporten med 3-4CM. Er det OK eller er det risiko for at de bryter sammen?
Finnes det noen konstruksjonstegning eller bygger han på freestyle?
Var det byggetillatelse involvert så burde det finnes en tegning for prosjektet.
Føles virkelig som freestyle. Byggetillatelse finnes, men ingen konstruksjonstegning i detalj, kanskje min feil? Ny huseier så ganske grønn på det hele. Mer arkitekttegning for selve byggetillatelsen som har blitt godkjent, men i tegningen går det ikke riktig an å se hvordan ting skal bygges. Mer hvilke materialer som skal brukes, men ikke riktig "hvordan". Kan poste eksempel her. Ikke den offisielle tegningen, den offisielle er 3 grader. Her testet vi nettopp med 6 grader og det går ikke riktig å få til en større helling for den blir for lav.
Det store spørsmålet er om dere tror det vil rase sammen på grunn av at de ligger ned eller det samme?
Store spørsmålet er, tror dere det vil bryte sammen fordi de ligger ned eller spiller ingen rolle?
Om du tar samme biter og bare snur dem ned, vil det bli fem retninger på fibrene, og det vil bryte, skulle jeg tro. Du kan sjekke her hva forskjellen er hvis man snur dem feil.
Om det er en stolpe under hver takstol/takbjelke er det vel ingen problemer, men ellers burde hammarbandet være stående. Om høyden er viktig hadde hammarbandet kunnet være stående og brukt balksko - men jeg er ingen konstruktør...
Den burde være stående, da får du en helt annen styrke.
Jeg bygde selv en carport i sommer og gjorde slik, se bilde. Jeg tok ut pelene i toppen festet en stående regel med gjennomgående vognbolt i hver pel. Så en liggende regel på toppen som jeg skrudde ovenfra. Lykke til.
Hammarband har man liggende, bjelker har man derimot stående. Om takstolene havner rett under en bærende regel så er det nok greit. Men ellers kan det bli ille om en takstol havner mellom to regler uten noen innfelt bjelke. Har du ikke hatt en konstruktør som har regnet på konstruksjonen? Spontant synes jeg at dimensjonene på materialene også er merkelig valgt.
Du må ha en bærende stolpe under hver takbjelke om du har hammarbandet liggende (eller hva det skal kalles her, bærbjelke?) siden en så tynn planke liggende har i prinsippet ingen stivhet i den retningen. De takbjelkene som hviler på en slik liggende planke vil henge ned der det mangler stolper under, så du får en berg-og-dal-bane.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.