I byggvaredeklarasjon og lignende kan man finne ut at den "tekniske levetiden" til for eksempel asfaboard er 60 år. Det høres jo ganske lenge ut, men betyr det at man må regne med at asfaboarden kan begynne å falle fra hverandre etter 60 år? Jeg hadde nok håpet at huset jeg bygger skal stå litt lenger enn det, og det virker ikke så gøy å måtte begynne å rive i vegger, gulv og tak (selv om det nok er noen andre enn jeg som må gjøre det :cool: ).

Hvor lenge kan man egentlig regne med at plategjematerialer som asfaboard, oljeherdet board, plyfa, spon etc. holder? Finnes det noen institusjon som tester og vet?

Ja tror det i prinsippet kun avhenger av miljøet der asfaboarden sitter.

Jeg rev asfaboarden som satt som blindbunnsskive på vårt hus forrige sommer, den var da 40 år gammel og virket å være i nystand. Vanskelig å tro at 20 år til skulle ha noen større betydning.

Ja, det må jo spille en veldig stor rolle. Men jeg lurer fortsatt på hva som skjer når bordet står under noenlunde ideelle forhold. Det er jo sammenpresset med et slags lim - holder limet i 'evighet' eller brytes det ned naturlig? Noen som vet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.