AXS
Planlegger til våren å bygge et hus på hjul, eller tiny house som det også kalles.

Grunnlaget er en båthenger på 2,7x8m. Til gulvet trengs det ikke mye bjelker eller plater for å få det stabilt, men samtidig lett. Men hvordan gjør jeg med veggene?

De fleste andre ser ut til å bygge en helt vanlig vegg med trestamme, OSB, gips og trefasade. Høres tungt ut etter min mening.

Hvordan ville dere bygget en så lett, men likevel stabil vegg?

Min plan er følgende, innefra og ut:
-Kryssfiner ca 12mm.
-Vev.
-Plåtreglar 120mm. Trebjelker der det trengs (rundt dører/vinduer f.eks). Isolasjon type cellulosa.
-Vev.
-Trefasade. Tips?

Campingvognprodusentene bruker sandwich. Det kanskje går an å lime kryssfiner på hver side av isopor og så legge en treramme av 45x95 langs ytterkant for å kunne feste i gulv og tak. Men jeg har aldri gjort dette selv så jeg bare tenker høyt.

Skal du spare vekt er det sandwichelement som gjelder. Cellplast + limte plater. Platene i seg selv blir ekstremt stive så det er egentlig bare tilkoblingen mot øvrige deler man trenger å få til bra.
Så er det jo spørsmålet hvor mye isolasjon man trenger, jeg ville vurdert mer høyverdig isolasjon for å få ned tykkelsen.

Cellulose veier mer enn mineralull så det føles litt bakvendt ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.