5.303 lest ·
20 svar
5k lest
20 svar
lettbetongvegg med hull, tiltak?
Nei er nesten ingen "bubblor". Kun et rom der det er litt pgr av dårlig avrenning av regnvann. Men det er utbedret, fargen er da iallfall ingen modell som puster...
der det finnes bobler bør jeg banke bort det og la det luftes & måle fuktighet
der det finnes bobler bør jeg banke bort det og la det luftes & måle fuktighet
Medlem
· Västra Götaland
· 243 innlegg
Som allerede sagt i #3, lettbetongblokker er det og tynnpussmørtel fungerer fint for fugen. Vanlig mur- og pussmørtel risikerer å ikke feste særlig bra på lettbetong. Jeg gjetter på at det er tynnpussmørtel i fugene som har blitt litt tykkere enn normalt (typ 2-6 mm) på bildet.
Kost med vann og grunn/slu med grunningmørtel (f.eks. Finjas lågalkaliske grunningmørtel A) først før du pusser for bedre feste.
Lettbetongblokker er egentlig bedre fra et fuktighetssynspunkt i kjellervegg fordi blokkene er tykkere og mer isolerende enn betong/betonghullstein slik at man får ut kondenspunktet lenger ut i veggkonstruksjonen. Men siden LB suger vann som en svamp forutsetter det at det utvendige vernet er intakt. Ellers er det risiko for at pussen på innsiden faller av igjen i fremtiden.
Kost med vann og grunn/slu med grunningmørtel (f.eks. Finjas lågalkaliske grunningmørtel A) først før du pusser for bedre feste.
Lettbetongblokker er egentlig bedre fra et fuktighetssynspunkt i kjellervegg fordi blokkene er tykkere og mer isolerende enn betong/betonghullstein slik at man får ut kondenspunktet lenger ut i veggkonstruksjonen. Men siden LB suger vann som en svamp forutsetter det at det utvendige vernet er intakt. Ellers er det risiko for at pussen på innsiden faller av igjen i fremtiden.
Klikk her for å svare