Vi planlegger å renovere et soverom og flytte soveromsdøren. Veggen den skal flyttes til er en bærende teglvegg.
Jeg prøver å danne meg en oppfatning om hvor stort/lite inngrep dette er og ville satt pris på en skisse av tiltakene som kan trenge å gjennomføres.
Jeg vedlegger konstruksjonstegningene og har lagt en penn på bildene dit jeg vil flytte soveromsdøren fremover.
Rask oppsummering:
- Bjelkelag: "Plaststøpt betongbjelkelag H = 160 mm, Betong II Std K250T, Armering ks 40, dekkende betonglag = i bjelker 30 mm, i øvrig 15 mm"
- Bærende teglvegg: "Ved gillestue 1/2-steg (120 mm) tegl. I øvrig, reglar 45x145 c 300 med dobbeltstolper iht. plan."
Det finnes en dør allerede ved "Gjesterommet" gjennom den bærende teglveggen. Jeg finner derimot ingen informasjon om ekstra bærende regel eller lignende over dørkarm på tegninger.
Situasjonsplan / skisse over rommene:
Konstruksjonstegning - overgripende:
Detaljtegning ved bærende teglveggen:
Tekstmasse på konstruksjonstegningen angående bærende innervegger:
Tekstmasse på konstruksjonstegningen angående bjelkelaget:
Jeg prøver å danne meg en oppfatning om hvor stort / lite inngrep dette er og ville sette pris på en skisse av tiltak som kan trenge å gjennomføres.
Et tiltak pleier å være å sende inn en byggemelding til kommunen, og for å i den vise hvordan man har kommet fram til hvordan avvekslingen skal gjøres, kan man trenge en uttalelse fra en byggekonstruktør.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.